SIGURNA BUDUĆNOST ZA KOMPANIJE: Iskustva dualnog obrazovanja u Austriji
NEDOSTATAK kvalifikovanih radnika i visoka nezaposlenost problemi su koji opterećuju i najrazvijenije privrede i predstavljaće sigurno najveće izazove u narednih nekoliko godina.

Foto Shutterstock
Najbolji odgovor na to, ali i osiguranje budućnosti kako za kvalifikovane kadrove tako i za kompanije jeste upravo dualno obrazovanje orijentisano na praksu i zasnovano na potrebama tržišta rada. U Austriji, dualno obrazovanje nudi mnoge karijerne mogućnosti - čak je 24 odsto menadžera i oko 32 procenta samostalnih preduzuetnika završilo ovaj vid edukacije!
U austrijskim kompanijama put od dualnog obrazovanja do korporativnog upravljanja je veoma realan i često se javlja u praksi. Menadžeri koji su završili dualno obrazovanje veoma su upoznati sa suštinom poslovanja i mogu bolje da razumeju procese i samim tim da ih unaprede. Srpski model dualnog obrazovanja uspešno se sprovodi i ubrzano razvija i ako nastavi ovim tempom, velike su šanse da se ostvare svi benefiti kao u Austriji.
U godišnjim anketama austrijskih podružnica u Srbiji, tema kvalifikovanih kadrova, u smislu njihove dostupnosti i stručnog znanja, postaje sve važnija. Tajna uspeha dualnog obrazovanja leži, između ostalog, u dobroj interakciji obrazovanja i privrede.
Privredna komora Austrije uključena je u obuku kao važan igrač koji je zakonski odgovoran za celokupnu administraciju obuke učenika uključujući i stručni završni ispit, nudi kompanijama usluge koje podržavaju njihovu obuku i zastupa njihove interese. Privredna komora Srbije je takođe uspešno preuzela mnoge aktivnosti u ovom smislu.
Zajedno sa Privrednom komorom Srbije i Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, poslednjih godina smo intenzivno radili na primeni Zakona o dualnom obrazovanju u Srbiji. Visoko učešće učenika, preduzeća i škola pokazuje prve uspehe.
Iskustva kompanija, škola i posebno učenika u prvih nekoliko godina, takođe, pokazuju buduća polja na kojima će se delovati, a to su da školarcima treba dati mogućnost proširenog programa karijerne orijentacije i probne dane u kompanijama kako bi se bolje upoznali sa svojim kapacitetima, talentima i interesovanjima pre izbora karijere.
Poboljšanja u procesu lakšeg poklapanja želja učenika i kompanija su takođe važna.
Potrebna su dobra rešenja kako bi se čak i malim kompanijama omogućilo aktivno učešće u dualnom obrazovanju. Učenje kroz rad - recept za uspeh dualnog obrazovanja, treba dalje razvijati i proširivati - dužim trajanjem obuke u preduzeću i fleksibilnošću. Naravno, školama, kao centralnim partnerima, takođe je potrebna snažna podrška u ovom procesu.
Preporučujemo

KO HOĆE DA ŠKOLUJE ĐAKE: Traje prijava poslodavaca za dualno obrazovanje
23. 11. 2021. u 16:42

OBUČEN KADAR I NIŽI POREZI: Kako do uspešne tekstilne industrije
31. 10. 2021. u 18:55

CEO ŠID TUGUJE ZA LEPOM MILANOM: Devojka (26) tragično preminula, danima se opraštaju od nje na društvenim mrežama
DEVOJKA Milana Mišić (26) iz Šida tragično je preminula 15. jula, a na večni počinak ispraćena je dva dana kasnije u pratnji neutešne porodice, prijatelja, rođaka i mnogobrojnih sugrađani koji se danima od nje opraštaju na društvenim mrežama.
27. 07. 2025. u 08:48

EKSKLUZIVNI SNIMCI HAPŠENjA ŠIPTARSKOG TERORISTE: Ovako je pao bivši pripadnik OVK u Svilajncu, evo za šta se sumnjiči (VIDEO)
ŠIPTARSKI terorista i bivši istaknuti pripadnik terorističke OVK Halili Lulzin, uhapšen je danas u Svilajncu, u zajedničkoj akciji Bezbednosno-informativne agencije, Službe za otkrivanje ratnih zločina UKP MUP-a Republike Srbije, a u saradnji sa Tužilaštvom za ratne zločine.
22. 07. 2025. u 20:54

NAUČNICI U STRAHU - RIZIK OD NESTANKA: Ada Bojana i Bokokotorski zaliv u opasnosti - more nikada nije bilo takvo
NIVO Jadranskog mora će, prema projekcijama, do kraja veka porasti 35 centimetara (cm), što će ugroziti obalska područja, posebno područje Ade Bojane i delove Bokokotorskog zaliva, navodi se u prošlogodišnjem Nacrtu Nacionalnog plana Crne Gore za prilagođavanje na klimatske promene.
25. 07. 2025. u 08:55
Komentari (0)