PRUGA ŽURI KA NIŠU: Poslanici polemisali o železnici i vozovima
NARODNI poslanici potvrdili su juče sporazume Srbije sa Evropskom investicionom bankom i Evropskom bankom za obnovu i razvoj od koga će se finansirati rekonstrukcija pruge od Beograda do Niša. Plan je da se do kraja 2029. godine iz prestonice do drugog najvećeg grada u zemlji stiže za svega 100 minuta. Trenutno voz ovih oko 230 kilometara gazi u proseku - šest sati. Od brze pruge do Niša, Srbiju deli ukupno 2,77 milijardi evra.
 
                                                                                    Foto B. Grbić
Najveći deo, 1,1 milijardu evra, pozajmićemo od Evropske investicione banke, od Evropske banke za obnovu i razvoj 550 miliona evra, Evropska unija nam bespovratno daje 598 miliona evra, a ostatak od 527 miliona evra obezbediće budžet Srbije. Juče potvrđeni sporazumi predviđaju pozajmice od po 550 miliona evra od obe banke.
- Železnička pruga Beograd-Niš je okosnica i najduža deonica glavnih železničkih koridora u Srbiji - stoji u usvojenom zakonu. - Ona je deo SEETO Koridora X i indikativnog proširenja panevropske TEN-T železničke mreže na Zapadnom Balkanu. Održiva transportna povezanost je kamen temeljac ekonomske i društvene integracije Zapadnog Balkana sa EU. - Nakon godina nedovoljnog ulaganja, sadašnje stanje železničke infrastrukture nije zadovoljavajuće i niže je od standarda EU, sa značajno ograničenom operativnom brzinom i tehnološki zastarelom električnom opremom. Brzine u redu vožnje su manje od projektovanih, uz brojna smanjenja, odnosno uvedena je "lagana vožnja na pojedinim deonicama. Komercijalna brzina putničkih vozova je u proseku oko 50 kilometara na sat.
Železnička pruga Beograd-Niš u potpunosti je elektrifikovana, ali je električna i telekomunikaciona oprema tehnološki zastarela. Na njoj su dva čovora, deonica Beograd Centar - Resnik je deo beogradskog železničkog čvora, dok je deonica Trupale-Međurovo deo niškog železničkog čvora. Deonica od Stalaća do Đunisa trenutno je jednokolosečna. Završen je Idejni projekat za izgradnju nove dvokolosečne deonice za brzine do 160 kilometara na sat.
PRVA TRANŠA
EVROPSKA investiciona banka odobrila je ukupno 1,1 milijardu evra za izgradnju brze pruge na železničkom Koridoru 10 od Beograda do Niša. U decembru je potpisana prva tranša u iznosu od 550 miliona. Ovo je ponovila Ljiljana Pavlova, potpredsednica EIB za Zapadni Balkan, na onlajn konferenciji za medije EIB povodom objavljivanja godišnjih globalnih rezultata banke za 2022. godinu.
- Železnički Koridor 10 je veoma važan ne samo za Srbiju i region, već i Evropu - rekla je Pavlova. - Veoma smo zahvalni našim odličnim partnerima Evropskoj komisiji i Evropskoj banci za obnovu i razvoj.
 
                    
                    UKRAJINSKI VOJNICI U KLANICI POKROVSKA: "U gradu je pravi pakao, Rusi doveli sve snage koje mogu"
RUSKA pešadija prodrla je u gradske granice jednog od glavnih strateških ciljeva predsednika Rusije Vladimira Putina, preteći da ga opkoli. Ukrajinske specijalne snage uključile su se u borbe u urbanom području.
29. 10. 2025. u 17:43
 
                    
                    SAD IZDALE GENERALNU DOZVOLU DO APRILA: Odlažu se sankcije ruskoj naftnoj kompaniji
SJEDINjENE Američke Države su danas izdale tzv. "generalnu dozvolu" kojom se privremeno odlažu sankcije Rosnjeftu u Nemačkoj do 29. aprila 2026. godine, objavilo je američko ministarstvo finansija.
29. 10. 2025. u 16:17
 
                    
                    Udala se za 25 leta starijeg čobanina, doživela šok kad je umro
Marsel Amfu je čitav svoj život živeo jednostavno. Njegova kuća nije imala ni struje ni vode. To mu je omogućilo da uštedi ogromne sume novca.
28. 10. 2025. u 21:37
 
                                         
                                         
                                 
                                         
                                         
                                         
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    
Komentari (0)