UDAR NA SVETSKU TRGOVINU: Pet najvećih brodarskih kompanija zaustavilo plovidbu Crvenim morem zbog napada! (VIDEO)

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

17. 12. 2023. u 07:22

PET najvećih svetskih brodaradskih kompanija među kojima su Maersk, i Hapag-Lloyd zbog masovnih raketnih napada jemenskih huta na trgovačke brodove koji prevoze kontejnerima robu iz Azije u Evropu obustavili su plovidbu Crvenim morem.

УДАР НА СВЕТСКУ ТРГОВИНУ: Пет највећих бродарских компанија зауставило пловидбу Црвеним морем због напада! (ВИДЕО)

Foto Ansar Alah

Odluka da se zaustavi plovidba Crvenim morem i Sueckim kanalom koji je najkraća pomorska ruta za transport robe i nafte iz Azije u Evropu značajno će uticati na svetsku trgovinu i ponovo kao u vreme “Tankerskog rata” u sukobu Iraka i Irana 1980-1988. izazvati krizu.

Međutim, ovaj put značajnije s obzirom na globalnu ekonomiju i nateraće ponovo svetske brodarske kompanije da preusmere svoje brodove na duži put preko Afrike sa čime će plovidba biti produžena da 15-30 dana u zavisnosti od rute prema kojoj se kreću brodovi, što će neminovno dovesti do poskupljenja robe, ali i kašnjenja isporuka sa čime će se stvoriti milionski gubici svetskih kompanija.

Zapravo ovo se doneklo i očekivalo s obzirom da jemenski Huti imaju ultimativno oružje upravo da zaustave plovidbu brodova Crvenim morem. Prvo i najvažnije je široka paleta protivbrodskih raketa iranske proizvodnje koji su postavnjeni na mobilne obalske lansere dometa od 80 pa skoro do 300 km.

Zatim tu su i dronovi kamikaze sa kojima su napadani brodovi, što će verovatno naterati pojedine kompanije da na komercijalne brodove u budućnosti osim obezbeđenja protiv pirata budu postavljeni i prenosni PVO sistemi ili laka PVO artiljerijska oružja.

Takođe jemenski Huti su stavili pod svoju totalnu kontrolu i moreuz Bab el Mandeb, poznat i pod nazivom “Vrata suza”. To je moreuz koji spada u jednu od najnerualgičnijih tačaka kada je u pitanju pomorski transport posle Hormuza, Malaškog moreuza, Sueckog kanala, Bosfora i Panamskog kanala.

Moreuz Bab al Mandeb povezuje Crveno i Arapsko more/Indijski okean i posredno Evropu sa Azijom. Kontrolu nad moreuzom imaju Jemen na azijskoj strani i Džibuti na afričkoj gde nekoliko država ima svoje uporište. Ovaj moreuz strateški je veoma važan zbog Sueckog kanala preko koga godišnje pređe 20.000 brodova i bude prebačeno više od 3,5 miliona buradi nafte dnevno.

Moreuz je širok oko 18 milja. Ključno mesto u ovom moreuzu je ostrvo Perim oko koga su formirana dva plovna kanala za ulazak i izlazak iz Crvenog mora.

Osim na kontejnerski saobraćaj, zatvaranje Crvenog mora, uticaće i na podizanje cene nafte i potrebu Evrope, da u nekom trenutku, se ponovo osloni na ruski naftovod i gasovod kako bi obezbedila energetsku stabilnost i sprečila krahiranje ekonomije.

Moreuz i Suecki kanal su veoma važni za evropsku trgovinu i zato će pošto Francuska i Velika Britanija koje nemaju jake pomorske snage koje bi osigurale bezebdnost plovidbe morati da se u celu stvar umeša i američka mornarica koja u tu zonu iz Persijskog zaliva šalje Udarnu grupu nosača aviona UGN-2 Ajzenhauer oko koje će najverovatnije biti formirane ekspedicione pomorske snage kojima će se pridružiti Velika Britanija, Australija, Francuska i eventualno mornarice Izraela i Saudijske Arabije kao i amfibijske pomorske snage.

Foto Tanjug/AP

Takođe u narednom periodu treba očekivati i borbeno delovanje protiv jemenskih Huta i upotrebu avijacije za udare po obalskoj raketnoj infrastrukturi kako bi se Crveno more ponovo otvorilo za pomorski saobraćaj.

Takođe u narednom periodu da bi se skratio put iz Azije do Evrope i izbegla duga plovidba oko Afrike moguće je očekivati i sve veću upotrebu Severnog morskog puta uz obale Rusije na šta Moskva dugo računa.

"Severni morski prolaz” je više od obične morske rute preko artičkog dela Rusije. To je kritični deo šire saobraćajne infrastrukture koja Sibir povezuje sa evropskim delom Rusije i ostatkom sveta. Sibirske reke koje se ulivaju u Artički okean Ob, Jenisej i Lena teku rutom jug-sever. Sve tri reke nude pristup unutrašnjosti Sibira. Tako prekookeanski brodovi mogu putovati do 400 kilometara južno od ušća Jeniseja u okean. Reke Ob i Jenisej se ukrštaju sa trans-Sibirskom železnicom koja se proteže paralelno sa arktičkom obalom nekih 1.400 milja južno.

Avantura sa Sucekim kanalom iz maja 2021. kada se zaglavio brod za prevoz kontejnera zbog čega je najprometnija pomorska saobraćajnica (Suecki kanal) ostala blokirana što je izazvalo haos u pomorskom saobraćaju uticala je tada da jedan od najvećih pomorskih logističkih kompanija AP Moller-Maersk Group iz Danske (sa sedištem u Kopenhagenu), specijalizovana za transport kontejnera, odlučila je da poveća teretni saobraćaj uz ruske obale.

To je značilo da će kontejneri sa robom raznih proizvođača iz Azije od kojih su neke najpoznatije kompanije svetskog značaja do kupaca u Evropi stizati novom rutom, ali zaobilazeći Suecki kanal. Ovoj renomiranoj svetskoj kompaniji nije svidela avantura sa brodom za prevoz kontejnera Evergrin Lajn u Egiptu krajem marta 2021. godine pa su odlučili da igraju na sigurno i iskoriste Severni morski put kao sigurnu rutu za prevoz robe.

(TV Front)

BONUS VIDEO - EKSPLOZIJE ODJEKUJU GAZOM: Zgrade se ruše kao kule od karata - Osveta Izraela je u toku

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

PREVARIO JU JE 92 PUTA DOK JE BILA TRUDNA! Evo šta je Nejmaru sada uradila devojka koja mu je rodila dete