POGLED ISKOSA: Tonšić protiv (post)moderne
TOKOM septembra u beogradskoj Kući legata održana je po drugi put izložba "Fantastičnih 6".

Željko Tonšić "Ave Maria"Foti Privatna arhiva
Veliko interesovanje publike potvrđuje da je ispošćena avangardnim eksperimentisanjem, apstrakcijama, figuralnim kičem i amaterizmom u većini ne samo beogradskih galerija. Ona je upravo sada možda najviše željna pravog slikarstva.
Dosadile su joj fotografije, fotokopije, instalacije i objekti kao i amaterska figuracija i umesto (neo)konceptualizma narod želi da vidi Njeno veličanstvo sliku. To mu na najbolji način nudi šest velikih majstora iz domena likovne iracionalnosti - Željko Tonšić, Milan Tucović, Vladimir Dunjić, Željko Žurović, Sergej Aparin i Zoran Velimanović. Teško da bi ovaj izbor mogao da bude bolji i toga je svesna mlada likovna kritičarka Maja Živanović koja je okupila ove umetnike i napisala uvodne tekstove u katalogu. Ona ne samo da je sada verovatno najangažovanija mlađa kritičarka, već skoro jedina koja se pojavila posle Dragana Jovanovića Danilova a da je zainteresovana najviše za slikarstvo fantastike i figuracije. Dobar kritičar je mnogo ređa pojava od kvalitetnog umetnika.
Na ovoj izložbi dvojica slikara više nisu živa, Milan Tucović otišao je možda upravo zato što je bio previše rastrzan obavezama a najstariji na ovoj smotri Željko Tonšić (1954-2015) bi sada napunio 70 godina. Ne samo zbog tog jubileja, već usled izuzetnosti u svetskim razmerama, ovog stvaraoca izdvajamo kao izvanrednu pojavu ne samo ove likovne manifestacije već celokupne srpske umetnosti na prelomu dva veka a i šire. I kao teško bolestan Tonšić je slikao bolje od drugih, čega su bili svesni mnogi domaći slikari, nesebično su ga cenili (hiper)realisti kao i majstori fantastike.
Zanatski i izvođački momenat njegovog stvaralaštva je nedosegnut, ne samo ovde, on je u tehničkom smislu nadmoćniji i od Salvadora Dalija. Tonšić je uz Milovana Vidaka jedini balkanski slikar koji je svoja remek-dela slikao više godina, reč je o nekoj vrsti integralnog slikarstva koje nema nikakve veze sa Medialnom idejom integralne slike. Ulagao je veliku energiju u svoje veće slike i posle svake se osećao iscrpljeno. Izrađujući kao renesansni velikani u celosti sliku, sve do raskošnih ramova, pazeći i na najmanji detalj, upisujući magijske rečenice ispod slojeva boje, delovao je kao veliki protivnik celokupne (post)moderne.
Nije, međutim, bio nazadan, van duha ovog vremena, stvarao je i kao aktuelni neogotik slikar, što su odmah prepoznavali članovi međunarodnih žirija (Gran-pri 8.
Međunarodnog Bijenala umetnosti minijature u Gornjem Milanovcu 2006. godine).
Pronašao je način i snagu da skoro genijalno obnovi slikarstvo na najvišim osnovama, vraćajući umetnost tamo gde je poslednji put bila lepa, duboka i tajanstvena - u doba simbolizma devetnaestog veka. To je najbolji dokaz da prava umetnost nikada ne umire i ne zna za granice prostora i vremena.
Preporučujemo

NIJE NI KUPILA KARTU, NA PLAŽI JOJ PONUDILI BESPLATNU VOŽNjU: Novi detalji tragične smrti Novosađanke u Budvi
TINEJDžERKA je, kako kaže njen blizak prijatelj, bila devojka puna života, imala je mnogo planova za budućnost, a tek je imala 19 godina, i ceo život je bio pred njom, a sada je čitava njena porodica zavijena u crno.
30. 05. 2025. u 14:42

UKRAJINA IZVELA JEDAN OD NAJVEĆIH NAPADA NA RUSIJU: Aerodromi u Moskvi zatvoreni, uništena važna fabrika (VIDEO)
UKRAJINA je tokom noći izvela jedan od najvećih napada dronovima od početka rata, gađajući više ciljeva na teritoriji Rusije. Zbog napada su moskovski aerodromi bili primorani da privremeno obustave rad, što je izazvalo haos u vazdušnom saobraćaju.
28. 05. 2025. u 09:45

OTKRIVENA PODZEMNA SOBA U UKRAJINI: Bila zatrpana 300 godina - čemu je služila? (FOTO)
SKRIVENA ispod zamka u istorijskom gradu Galiču, u zapadnoj Ukrajini, misteriozna soba bila je zatrpana zemljom i otpadom poslednjih 300 godina, a sada je napokon oktrivena.
02. 06. 2025. u 10:54
Komentari (0)