POGLED ISKOSA: Sećanje na Jupiter

Пише Дејан Ђорић

15. 05. 2025. u 05:00

U GALERIJI Kulturnog centra Paraćin produžena je na zahtev direktora izvanredna retrospektiva slika Save Manojlovića Dubrovskog (Knin, 1960). Posle više decenija provedenih u Australiji vratio se u Srbiju.

ПОГЛЕД ИСКОСА: Сећање на Јупитер

Sava Manojlović -Sjećanje na Dalmaciju - Foto Privatna zbirka

Suočeni sa bogatim, razgranatim opusom slikara Save Manojlovića uočavamo neke važne novine u novijem srpskom slikarstvu.

Živeći, školujući se u Australiji i izlažući u svetu, on je više decenija bio izvan matice, tako da se na njegovom slikarstvu uopšte ne odražavaju lokalne podele na apstrakciju i figuraciju. Lišen bilo kakvih estetskih predubeđenja, ne pripadajući nijednom klanu ili školi, slobodan onako kako to nalaže sama umetnost Manojlović je neka vrsta duhovnog ratnika, onaj koji budi iz čamotinje i ne podleže iluzijama ovog vremena.

Stilski je u svom delu izvršio sintezu, amalgamisao suprotne pojave - ekspresionizam i fantastiku, apstrakciju i figuraciju, demonsko i sakralno, nejasno i likovno definisano. Zato je sada i ovde on posve nova pojava, sveža krv u staroj i pomalo istrošenoj, zamorenoj školi srpske fantastike, jednoj od likovno najboljih u svetu. Za razliku od većine mladih slikara i crtača Manojlović ne robuje nikakvim klišeima, on ne stvara po uzoru na Medialu ili bilo koju drugu grupu ili pokret. Pomišljamo na devizu "Genije sam sebi krči put" - ako uopšte smemo da njegov opus podvedemo pod fantastiku.

Formalno gledano, njegove slike najčešće većih formata, bliske su estetici nadrealizma, te poslednje velike pojave i provale iracionalnog u umetnosti, tačnije, postnadrealizma kao nasleđa u slikarskim krugovima Beograda, Beča, Brisela i Pariza.

Savine slike su u dosluhu sa Maks Ernstovim likovnim dostojanstvom i eksperimentalnom razigranošću, i sa jednim od osnovnih stvaralačkih načela iz nadrealističkog repertoara -pareidologijom. Razvio ju je najviše Salvador Dali, do ekstrema i nazvao "paranoičko-kritički metod", mada se pojavljuje i kod Mantenje, Arčimbolda i drugih starih slikara.

Sava Manojlović je posebna vrsta psihonauta, onaj koji preleće i svojim duhovnim okom sagledava prebogate unutrašnje pejzaže, ali koji vidi i suštinu rodne Dalmacije. On ponire u pojavnost Jupitera ne kao izgleda planete ili rimskog vrhovnog božanstva, već kao povoda za šire i dublje vizije. Za njega je slikarstvo tajna, podstrek i izraz za utonuće u mističke svetove plave boje i anarhične forme. Balša Rajčević, stariji kritičar i vajar, primetio je da metafizički momenat ne mora biti vrednovan kao vrhunski, nadređen u umetnosti. Metafizika i iracionalnost su, međutim, uz kanonsko istočnopravoslavno slikarstvo jedini pravi i mogući vidovi dosezanja duhovnog u umetnosti. Stoga Sava zna kako da se seća Jupitera, simbola čovekovih žudnji i strahova, spoznaja svetog prostora, gde osim Sunca i Meseca putuju duše.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

SUROVA DOMINACIJA SINERA: Italijan protutnjao do polufinala Mastersa u Rimu, protivniku dozvolio samo jedan gem!