SKRIVENI PUT U TRAUMATIČNOM VREMENU I SVETU: Pesnikinja Tanja Kragujević, dobitnica nagrade “Jefimijin vez” za “Kratka istorija trenutkka”
UGLEDNA nagrada "Jefimijin vez" za najbolju knjigu poezije, objavljene u prošloj godini, a u dosluhu sa tradicijom kojoj pripada delo pesnikinje Jefimije, nedavno je uručena Tanji Kragujević (1946) za zbirku "Kratka istorija trenutka", u izdanju "Čigoje".

Foto Privatna arhiva
Za dosadašnjih 25 zbirki istaknuta i plodna pesnikinja dobila je niz priznanja među kojima su "Rade Drainac", "Gračanička povelja", "Desanka Maksimović", "Pečat varoši sremskokarlovačke", "Milica Stojadinović Srpkinja", kao i nagrade za književnu kritiku i esejistiku "Milan Bogdanović" i "Isidora Sekulić".
Kako su dobro uočili članovi žirija nagrađena knjiga nudi dijalog sa čitaocem. Koliko je takvo "dopisivanje" moguće?
- Reč je pre o tome da se u poeziji nađu i ponude odgovori na pitanja koja su u zajedničkoj atmosferi, koja lebde između pesnika, i - rekla bih najpre - savremenika. Onoga trena kada se probudimo, vidimo upaljena svetla na zgradi preko puta nas. Neko je probdeo noć, zbog svojih nevolja, neko je zabrinut za nekog svog, neko u tom času već prati najnovije vesti. Situacija koju smo preživeli toliko puta mi sami. Pojačana uvek događanjima koje nam nude stvarnosti - tu kraj nas, ili kilometrima daleko - koje prepoznajemo u svoj težini, pa i tragičnosti. Moja pesma "Nova godina", iz nagrađene knjige, čini mi se, sublimira tu kompleksnost - ona već započinje prizorom gudača, u nekoj memorijalnoj, a ko zna, možda i aktuelnoj, slici "koncerta na ruševinama". Jer takvo vreme u ukupnoj klimi, i danas živimo.

Foto Privatna arhiva
To su iskustva koja ponajpre pesnik doživljava kao uvek živa, aktuelna, ali na neki način i poznata, iz antologija "stihova pobune. / Gorčine i lepote". Kao pesnik, osećam da nasleđujem, i ne znajući, to veliko testamentarno blago drugih pesnika, ali i sopstvenog vremena. To je namet saznanja, čak i vremena u kojem ga nije bilo, i za koji pesnik sam, kao i njegovi prethodnici, hitno mora naći medikament, u tami i prosvetljenju sopstvenih reči.
Prvu zbirku objavili ste pre nepunih šest decenija. U kojoj meri se, u međuvremenu, menjao vaš pesnički rukopis?
- Kada se vratim tim stihovima, u zbirci "Vratio se Volođa", a nešto kasnije i knjizi "Nesan", i sama se iznenadim - pesme nose osnovnu strukturu, gotovo i ritam, i igru kontrasta, koje sam do danas sačuvala. I ponekad, istu slutnju da postoji prostor lirike, metafizički "etar", koji nadilazi jezičku jednostavnost, vodi u slutnju novog, maštovnog i snovnog, u tišinu u kojoj se ogleda druga, još neotkrivena strana lirskog subjekta - prividno novo, drugo lirsko ja, koje u stvari predstavlja dvojnost same stvaralačke ličnosti, njeno otkrivanje, u mahu, u toku ispisivanja reči ("Muška srma", "Slovočuvar i slovočuvarka", "Pejzaži nevidljivog", "Žena od pesme"). Ali valja potražiti i novi svitak pisma. Jer godine nose nova iskustva, i taj iskustveni fundus je ona snaga koja učvršćuje moje "male pesme", čuva ih od toga da samo lebde, u bezimenom i bezvremenom.
Razarajuće iskustvo
OVIH dana objavljeno je istraživanje po kojem u svetu ljudi posebno pate od usamljenosti. Kako to tumačite?
- Stara kineska izreka kaže da je samoća put u mudrost. U ovo vreme to je, rekla bih, seizmograf koji pokazuje duboke traume i rane. Strah od drugog, strah od drugosti. Kao nedodirljivo, večito nepoznatog. Često manifestovanog kao imperativ koji se mora prihvatiti. Što je put u samoću, neka nova "mudrost" - samozaštite i strepnje.
Obično se misli da pesma nastaje u trenu inspracije ipak, čini se, da vi na stihovima poduže i vrlo brižljivo radite?
- To je noćni rad, trenuci razmišljanja, koji se nastavljaju i tokom dana, prate me, izviru iz knjige koju čitam. Tada se iznenada pojave, ta razmišljanja, sintetizovana, željna toga da se oglednu na papiru, u pesmi. Ponekad je to i običan, dnevni blesak, kao sekunda sjaja nad vodom, previše mirnom da bih je takvom i ostavila.
Objavili ste veliki broj tekstova i eseja o našim najznačajnijim pesnicima. Da li je i to uticalo na vaše pesničko stvaralaštvo?
- Uticalo je, u znatnoj meri. To je i produžetak mog nekadašnjog uredničkog iskustva ("Narodna knjiga", potom i "Agora") , kada sam želela da i sebi i drugima, osvetlim, pored najpoznatijih, i druga imena, svetske poezije. Zajedno sa prevodiocima, radovala sam se zbirkama koje su otkrile neobičnu misaonost buduće nobelovke Šimborske, susret poezije i stvarnosti u modernom pesništvu Adama Zagajevskog, za trenutak otvorenu škrinju Borhesove "Šifre", kao veliku tajnu postojanja, i njegovih dana.
To je iskustvo koje pokazije da ništa u svetu stvaranja nije samo vaše, da u traumatičnim pitanjima vremena, civilizacijskog iskustva koje stremi nepoznatom, da u spletu nerazrešivosti, postoje i mali, skriveni putevi, koji vode ka drugome, i onda kada se čini da su svi mostovi porušeni. To zaceljuje, i hrabri, i vašoj maloj barci na uzburkanim prostranstvima čak i jednog jedinog trenutka, daju vetar u jedra, i osnaženi smer.

Foto Privatna arhiva
Da ne pominjem "tajne zanata" - za mene uvek čudesno sintakstičko obilje svedeno na kratak stih, i magičnu moć metafore - to krunsko dostignuće pesme, obrt koji sliku realija munjevito preokrene u blagost meditacije, sna, prastaro izvorište stiha.
Nisam zavedena "modelima" drugih pesnika, ali su me pojedine perspektive, smisao za paradokse, apsurd i začudnost, ohrabrivali da gradim nove dimenzije i momente, u vlastitoj poeziji.
U čemu je smisao poezije danas, na koga pesnici mogu da računaju u ovom više nego prozaičnom vremenu?
- Smisao poezije danas je isti kao što je oduvek bio. Poezija je, kako kaže jedan od setnih, rafiniranih i mudrih pesnika koji je obeležio vreme za nama i vreme za dalja vremena - Adam Zagajevski - "detinjstvo civilizacije", prapočetak, izvor i utočište svih raznolikosti čovekovog iskustva, odakle potiče i poetska raznorodnost. Iskustvo i bitak, egzistencija i suština. Najprostraniji dom različitosti - porekla, uverenja, maštovne kreacije, sna i otrežnjenja. Pa i same "prozaičnosti", koja sa u drugačijoj duhovnoj i stvaralačkoj perspeketivi pojavljuje kao čista "citatnost" realnosti, koja iz poezije ne sme biti isključena.
U jednoj pesmi iz Vaše najnovije knjige "Još uvek", u izdanju KCV "Miloš Crnjanski" čitamo i ovaj stih: "Nemam toliko vremena. / Da bih mogla ostati smirena". Šta vas posebno uznemirava?
- Uznemirava me nedostatak uznemirenosti, već postojeća priviknutost na šokantna i razarajuća iskustva ovog vremena i ovog sveta, čak i očekivanja, pa i zahtevi, da se sa njima složimo i saobrazimo, da se i ova istorijska etapa prihvati, bez začuđenosti i pobune.
Preporučujemo

FRANCUSKI DOKUMENT: Rusija će napasti Balkan za tri do pet godina, Evropi preti veliki rat
FRANCUSKE vlasti smatraju da je 2030. godine moguć veliki sukob u Evropi, a u koji bi bila uvučena Francuska i njeni saveznici, navodi se u „Strateškom nacionalnom pregledu“ te zemlje za 2025. godinu.
15. 07. 2025. u 11:22

"ZAŠTO NE UDARIŠ NA MOSKVU?!" Detalji razgovora Trampa i Zelenskog, na Rusiju će padati rakete koje Srbi pamte po zlu?
AMERIČKI predsednik Donald Tramp razmatra mogućnost da Ukrajini pošalje krstareće rakete Tomahavk, prenosi Vašington post pozivajući se na izvor upoznat sa razgovorima u Beloj kući. Navedene rakete se još uvek ne nalaze na zvaničnom spisku, ali bi mogle biti uključene u kasnijim paketima pomoći.
15. 07. 2025. u 09:36

Naučnici ajkulama spustili mrtvu kravu na 1.629 metara dubine - nisu mogli da veruju šta su ribe uradile (VIDEO)
"TO POKAZUJE strategiju preživljavanja kod vrsta koje se ne hrane usamljeno."
14. 07. 2025. u 13:06
Komentari (0)