KNJIŽEVNO PRIJATELJSTVO: Žarko Radaković, pisac i prevodilac, o svojim "knjigama o..."
ČUDNE su dimenzije pisanja zajedno. Na jednoj strani je to slaganje i nadopunjavanje, međusobno stimulisanje, ali dakako je to i opiranje jednoga drugome.

FOTO: Privatna arhiva
Piscima Davidu Albahariju i Žarku Radakoviću, autorima "Knjige o fotografiji" u izdanju "Lagune", pripala je nedavno nagrada Doma kulture "Studentski grad" za najbolje delo nefikcijske proze - koje se, po mišljenju žirija, izdvojilo po svojoj neobičnoj formi i po plodnom esejističkom susretu dve izgrađene stvaralačke poetike.
Sadejstvo umetnika
Veoma vam je važna ovakva vrsta zajedničkog rada, simbioza sa drugim stvaraocem?
Za Radakovića, plodnog pisca i prevodioca, ova o fotografiji postala je najnovija u nizu "Knjiga o...", premda, kako otkriva, nije takav serijal svesno unapred planirao.
*Povezuje li ipak nekakav koncept, plan, vaše esejističko-epistolarne knjige nastale iz prepiski sa prijateljima piscima, na određene teme?
- Knjige na određenu temu, kakva je i "Knjiga o fotografiji", nisu unapred bile planirane kao "knjiga o...". Stvari su se u tom pravcu razvile slučajno. Nisu nastajale ni izričito epistolarno. Na primer, prve dve moje zajedničke knjige, pisane sa Skotom Abotom - "Ponavljanja" i "Vampiri" - pisane su pošto je jedan od autora prvi napisao svoj deo, da bi na njega onda reagovao drugi, pa su onda tako oba dela i objavljena, hronološki, kao dve knjige u jednoj. U "Knjizi o prijateljstvu" obrnuli smo redosled: objavili smo, na predlog urednice Janje Stjepanović u "Laguni", najpre tekst koji je kasnije nastao, tako nam se učinilo adekvatnijim. Hteli smo da pokažemo kako iz (Skotove) nefikcije nastaje (moja) fikcija. A da će to biti "knjiga o..." nismo ni sanjali. Knjiga se početno zvala "Mi" (pod tim naslovom ona sada upravo izlazi u Americi). Da će se moje pisanje sličnih knjiga nizati kao "knjige o...", ni to nisam ni sanjao, a postalo mi je jasno tek posle Davidove i moje "Knjige o muzici".

FOTO: Privatna arhiva
*Šta vas je to "Knjiga o muzici" navela da uvidite, a pokazalo se kao presudno?
- Tada sam pomislio da bi vezivanje za određenu temu moglo da mi bude neka vrsta autorske "književne opsesije" i "književnog zadatka". Na jednom gostovanju u Zagrebu, posle javnog razgovora sa Zvonkom Makovićem o umetnosti Julija Knifera, pomislio sam da bismo Maković i ja mogli zajedno da pišemo knjigu o umetnosti (onako kako smo radili David i ja, pišući o muzici), a to sam Maku i predložio, i on se i preliminarno složio, ali smo onda stvar zaboravili. Ali uspeh Davidove i moje "Knjige o muzici" bio je ključan: zajedničko pisanje tada podstaklo je Davida i mene da nastavimo. Na pitanje o čemu da pišemo David je predložio - o fotografiji. Ona jeste oduvek bila medij naše generacije, i upustili smo se u pripovedanje na podlozi fotografije. Tako je počelo, i odvijalo se maestralno. Podsticali smo jedan drugog. Kretali smo svakojako, u svim pravcima, uvek zajedno: i nefikcionalno, i fikcionalno.

FOTO: Privatna arhiva
*"Knjiga o fotografiji" ostala je dosledno vezana za predmet književnog istraživanja - za fotografiju. A "Knjiga o prijateljstvu", pisana u koautorstvu sa Abotom?
- Ona, recimo, nije imala nikakvu unapred datu orijentaciju. Pre je trebalo da obuhvati gorući segment zajedničkog života dva autora, da se drži dodirnih tačaka njihovih tekućih zajedničkih iskustava. A "prijateljstvo" je tu uglavnom rezultovalo iz književnog istraživanja. Dakle, naslov je proizašao iz čina pisanja. Dok je naslov "Knjige o fotografiji" postojao unapred, i njega smo se držali, čak i kad smo se udaljavali od fotografije, pripovedajući u pravcu istraživanja nečega izvan te teme. Fotografija je tu uvek ostajala polazište. I moglo bi se reći da je nefikcionalno, esejističko, u knjizi bilo samo okvir za fikcionalno pripovedanje. U Davidovim predlozima ja sam video u svakom trenutku najsvetlije uputnice za dalje kretanje. Ovakva simbioza me je veličanstveno obogaćivala i oslobađala.
* Da li to doživljavate kao blagodet posebnog, jedinstvenog spoja dva pisca, ili svako zajedničko stvaranje obogaćuje?
- Čudne su dimenzije pisanja zajedno. Na jednoj strani je to slaganje i nadopunjavanje, međusobno stimulisanje, ali dakako je to i opiranje jednoga drugome. Možda i zato što je pisanje po sebi uvek samotni čin, pa piše se u samoći, u ćeliji. Ali sada, radeći zajedno, nameće se i neka neobična socijalnost. Najedanput su autori jedan drugome i prvi čitaoci. David je meni bio i neka vrsta prototipa čitaoca za koga pišem. Reagujući na njegovo napisano, pisao sam neposredno za njega. U radu sa Skotom je to bilo manje tako, a više neka vrsta zajedničkog izlaženja na scenu, pred publiku koja nas unapred čeka. Reflektori su upaljeni, osećamo tremu. Sa Davidom je bilo drugačije: uvek smo bili sami jedan pred drugim, a da će to kasnije neko treći da čita, bilo nam je nevažno. Pisali smo jedan za drugog. I osećali smo se veličanstveno.
BONUS - NAJAKTUELNIJI VIDEO SNIMCI
Preporučujemo

KAJANjE PREDSTOJI: Danteova "Božanstvena komedija" u režiji Franka Kastorfa u BDP
01. 11. 2022. u 10:49

NIJE NI KUPILA KARTU, NA PLAŽI JOJ PONUDILI BESPLATNU VOŽNjU: Novi detalji tragične smrti Novosađanke u Budvi
TINEJDžERKA je, kako kaže njen blizak prijatelj, bila devojka puna života, imala je mnogo planova za budućnost, a tek je imala 19 godina, i ceo život je bio pred njom, a sada je čitava njena porodica zavijena u crno.
30. 05. 2025. u 14:42

"OL STAR" SE MENjA IZ KORENA, Nikola Jokić će dobiti priliku da zablista kao nikada! (VIDEO)
NBA liga je donela odluku da iz korena promeni format "ol-star" meča, potvrdio je komesar lige Adam Silver.
04. 06. 2025. u 21:50

UČENICI BILI ZABEZEKNUTI: Šta je nastavnica obukla - odmah je slikali, fotke su obišle svet
NASTAVNICA Veronika Dukju potrudila se da vizuelizuje svoju lekciju iz anatomije. Njen potez oduševio je hiljade korisnika društvenih mreža, na kojima su se proširile fotografije sa njenog časa.
04. 06. 2025. u 10:42
Komentari (0)