ISTORIJA POD ŠATORIMA: U kragujevačkoj "Rimi" predstavljeni radovi Radoša Antonijevića
NAŠ ugledni vajar, profesor i dekan Fakulteta likovnih umetnosti Radoš Antonijević, četiri puta uzastopno nije predstavljao Srbiju na Bijenalu u Veneciji, iako je od 2015. do 2022. učestvovao na svim konkursima za postavku u našem nacionalnom paviljonu u Đardinima.

Foto I. Marinković
U Galeriji "Rima" u Kragujevcu, od četvrtka uveče, zato predstavlja makete, skice, digitalne modele i skulpture, koje su činile projekte namenjene najvećoj likovnoj smotri na svetu.
Izložba nazvana "Veneciji s ljubavlju", donosi tako njegov "Kosovski ciklus - 101 godina posle" iz 2015, kao i projekte: "Na svome mestu stajati" (2017), "O koristi i šteti istorije za život" (2019) i "Dostojni sreće" (2022).
- Svaki projekat za polaznu tačku uzima forme koje vizuelizuju pažljivo odabrane ideje i mesta iz prošlosti, koje su prevazišle aktuelnost u svojim savremenostima i postale prepoznatljivi prostori istorijskog iskustva - piše u katalogu dr Ana Ereš, istoričarka umetnosti.
U projektu "Kosovski ciklus - 101 godina posle", Antonijević od šatorskog platna pravi Meštrovićev "Vidovdanski hram" ("nerealizovanu formu monumentalizacije ideje o zajedništvu i istorijskoj težnji južnoslovenskih naroda za oslobođenjem"), manastir Visoke Dečane ("upečatljivu formu srpske srednjovekovne tradicije u susretu sa vizantijskim i romaničkim kulturnim prostorima"), i Muzej savremene umetnosti u Beogradu ("koji realizuje ideju o modernističkoj i socijalističkoj emancipaciji jugoslovenskog kulturnog prostora"). Šator Meštrovićevog "Vidovdanskog hrama" deo je rada "O koristi i šteti istorije za život", u kome ga stavlja u dijaloški odnos sa glinenim poprsjem Josipa Broza Tita, konfrontirajući dva spomenika, dve jugoslovenske ideologije, sa namerom da budu postavljeni u paviljonu koji je nekada pripadao Jugoslaviji.
Treći rad sa kojim je konkurisao za Bijenale, "Na svome mestu stajati", mapira geografski i istorijski prostor omeđen planinama Olimp, Sinajska gora i Ararat i tvori, kako primećuje Erešova, krhku simboličku topografiju kolevke evropske i hrišćanske civilizacije, ali i savremeni horizont vojnih konflikata i nezaustavljive migracija stanovništva - opet u materijalu i formatu šatora. I "Dostojni sreće" podrazumevaju jedan - monumentalni šator. Ali, ovoga puta je izveden prema arhitekturi venecijanske, barokne crkve Santa Marija dela Salute. Nasparam ovog čuvenog zdanja iz prve polovine 17. veka, postavio je skulpturu - scenu atentata na američkog predsednika Džona F. Kenedija u Dalasu, odnosno trenutak kada se njegova supruga Žaklina uspinje na zadnji deo automobila pokušavajući da izbegne smrt.
- Poput skulpture, život teži da izmakne prolaznosti - objašnjava Ana Ereš.
- Radoš Antonijević skulptorskim postupkom rematerijalizacije objekata i obrisa iz prošlosti destabilizuje mogućnost njihove monumentalizacije u formi istorije. To čini s ljubavlju prema skulpturi koja uvek pronađe načine da se ostvari kao događaj koji oblikuje nove temporalnosti.
VODIČ KROZ FENOMENE
SAMOSTALNO se Radoš Antonijević (1969) predstavio u Salonu MSU i muzejima savremene umetnosti u Banjaluci i Novom Sadu. Izlagao je i u Nacionalnom muzeju savremene umetnosti u Bukureštu, na Štajerskoj jeseni u Gracu, i tri puta na Oktobarskim salonima u Beogradu. Njegove skulpture nalaze se u brojnim javnim kolekcijama u zemlji i inostranstvu, a na FLU je doktorirao sa temom "Korektivi oblika - vodič kroz skulptorske fenomene".
Preporučujemo

"PODSEĆAMO POLICIJU, OSTALO JE JOŠ 48 SATI" Šešelj će sa srpskim četnicima organizovati uklanjanje barikada u Zemunu
SRPSKA radikalna stranka (SRS) podseća nadležne da je ostalo još 48 sati do ispunjenja roka koji su dali policiji da oslobodi centar Zemuna od blokadera koji blokadama obeležavaju granice Nezavisne države Hrvatske.
07. 07. 2025. u 16:38

SKANDAL! PLENKOVIĆ O USTAŠKOM KONCERTU TOMPSONA: "Ponosni smo, jedino on može da okupi pola miliona"
PREMIJER Hrvatske Andrej Plenković održao je konferenciju za medije nakon sednice Predsedništva Hrvatske demokratske zajednice (HDZ). Glavna tema bila je koncert Marka Perkovića Tompsona na Hipodromu i ustaška ikonografija koja se tamo mogla videti, ali i čuti.
07. 07. 2025. u 18:33

"PRONACISTIČKA PROŠLOST, USTAŠKI SIMBOLI" Francuzi o Hrvatskoj posle Tompsona: "Ustaše ubile stotine hiljada Srba, Roma, Hrvata"
FRANCUSKE novine "Le Monde" oštro su kritikovale Hrvatsku posle koncerta Marka Perkovića Tompsona, upozorivši da Hrvatska pokazuje sve veću toleranciju prema pronacističkoj prošlosti iz vremena NDH.
08. 07. 2025. u 17:43
Komentari (0)