POGLED ISKOSA: Metafizika Dolovačkog
Galerija RTS najčešće predstavlja visoke domete srpskog slikarstva i vajarstva, u rasponu od međuratnih klasika do živih slikara srednje generacije.
Ona nije otvorena za eksperimentalnu umetnost i po tome je uz Galeriju Doma Vojske Srbije osobena. Isto tako u njoj se ne predstavljaju sasvim mladi, poluafirmisani i nedokazani umetnici, koji i kada su uspešni često iz raznih razloga odustaju od umetnosti.
Imati izložbu u Galeriji RTS znači za života postati neka veličina u svetu likovne umetnosti, skoro klasik za života, okrenut najčešće čistoj likovnosti a ne avangardizmu vizuelne umetnosti kao šireg i manje obavezujućeg stvaralačkog domena. Tokom novembra samostalnu izložbu slika u njoj ima slikar, crtač i profesor Vasilije Vasa Dolovački (Bavanište, 1960). O njegovom stvaralaštvu objavljene su dve obimne monografije, a najstudioznije se njegovim opusom bavio poznati književnik i esejista Dragan Jovanović Danilov. U Galeriji RTS su sada predstavljeni novi radovi, poneki i većeg formata tog profesora i uglednog umetnika čiji se izraz začeo u intimizmu i na kamernom formatu slike.
Reč je stvaraocu koji je među retkima u našoj umetnosti uspeo da usaglasi poetski realizam sa metafizičkim slikarstvom, a to su dve stare stilske formacije u srpskoj figuralici, potiču iz vremena bidemajera i akademskog realizma i fantastike Stevana Aleksića i Leona Koena u devetnaestom veku. Iz perspektive svog umeća i zasnovanosti poetike Dolovački sme da kritikuje i Salvadora Dalija jer ne uzima ništa iz nadrealizma već iz simbolizma koji kao neuporedivo originalniji prethodi nadrealizmu.
Dolovačkog zanima utihnulost, minule dimenzije postojanja, ono najtiše i nasmirenije, stvaranje na rubu vremena i velikih likovnih događaja. Jedna od posebnih slika sa ove izložbe se u tom smislu zove "Zvuci tišine". Vidimo da bez aktuelne medijske pomame, duboko sadržajno, kloneći se hiperrealizma i vulgarnog realizma malih majstora, Dolovački na svaki način izbegava estetiku šokantnog i ružnog kao i kiča, komercijalne obesmišljenosti u koju prečesto zapada savremeni realistički izraz.
On je našao idealnu meru za spajanje poetskog i simboličkog, postimpresionističkog u tretmanu materije i metafizičkog u sadržaju, jave i sna. Njegova velika likovna kultura i nesumnjivo izvorno vladanje figuracijom, u smislu ljudske i životinjske anatomije, proporcija, perspektive i inkarnata čine ga sposobnim da se uhvati ukoštac sa velikim i starim likovnim problemima u nastojanju da ih reši na nov, svež i aktuelan način. Tako sada u njegove slike ulaze marine, gradska arhitektura, pejzaži pa i oni specifični, alpski, koji su nekada imali svoje velike majstore a koji se sada ne slikaju. Shodno tome su i njegove kompozicije smelo rešene i dobro zasnovane, Dolovački veoma vodi računa o posebnim strategijama uspešnog osvajanja uljane slike, sa svim njenim klasičnim zakonima.
UKRAJINA U RAT POSLALA ROBOTE BEZ IJEDNOG ČOVEKA: Bitka dobila neočekivani ishod (VIDEO)
BRIGADA Ukrajinske nacionalne garde izvestila je o uspešnom napadu u kome su učestvovali samo roboti - od kopnenih robota naoružanih mitraljezima do letelica borbenih dronova. Ovi roboti su napali ruske položaje u Harkovskoj oblasti, na severu Ukrajine, i - pobedili.
27. 12. 2024. u 09:04
DRAMA U KOMŠILUKU: Otkrivena nepoznata letelica, stanovnici upozoreni da potraže skloništa
RUMUNSKI radarski sistemi otkrili su sinoć mali leteći objekat, za koji se sumnja da je dron, koji je ušao u nacionalni vazdušni prostor do šest kilometara u jugoistočnom okrugu Tulčea, saopštilo je ministarstvo odbrane Rumunije.
27. 12. 2024. u 09:23
A POSLEDICE? Kina gradi najveću hidroelektranu na svetu - iseliće milione ljudi, "keširaće" neverovatne 35 milijarde dolara
PROIZVODIĆE trostruko više od 88.2 milijarde kWh, koliki je projektovani kapacitet trenutno najveće hidroelektrane na svetu - "Tri klanca" u centralnoj Kini.
26. 12. 2024. u 14:37
Komentari (0)