POZORIŠNA KRITIKA: Naše sestre
IAKO tajnovitost, sa kojom se gledalac susreće, stupajući u ambijent ruinirane šećerane na Čukarici, neodoljivo podseća na jedinstveno pozorište Buf di Nor Pitera Bruka, na pariskom Barbes-Rošešuaru, takođe ruševno i teško za prilaz, gde se igrao mnogo Čehov, "Tri sestre" po Čehovu, najnovija predstava Ljubiše Ristića, pre je asocijacija na Bertolučijev "Dvadeseti vek".

Novosti
Kao i sve Ristićeve predstave (naročito "Misa u A molu" i "Karamazovi), i "Tri sestre" su postavljene kao komentar na još jedno od mnogih tumačenja Čehovljeve slavne drame, o tri kćeri generala Prozorova, koje čame u garnizonskom gradiću, u čežnji da se vrate u Moskvu. Olgu, Mašu i Irinu Prozorov igra čak dvanaest glumica, s obzirom na to da se radnja, u četiri čina, proteže na četiri ključna razdoblja dvadesetog veka (carska Rusija 2001., građanski rat 1921., ratna 1941. i sajber 2022) Iako svaka od sestara zadržava osobenost, koju joj je dao autor, Ljubiša Ristić dopušta da svaka od njih, u kretanju vremena i istorije, doda novu boju čežnji i usamljenosti, možda ključnim karakteristikama ženske sudbine, osobito u ratnom, razarajućem, bespoštednom dvadesetom veku. Najstarija, Olga (Nina Zečević, Sara Radojković, Ana Kostovska, Nevena Nedeljković) mapira sudbinu žene intelektualke, beznadežno zarobljene u provincijskoj školi, koja iznutra umire od anksioznosti i depresije, koje danas kulminiraju. Ristić mudro rešava da ta muka raste sa napredovanjem veka, pa svaka od sledećih junakinja donosi gušći i produbljeniji mrak, koji i događaji najavljuju (simbol je Staljin u videu), a njegova najdublja tama je, simbolično, odlazak garnizona iz provincijskog gradića, koji ostaje obesmišljena kota u pregolemoj Rusiji. I još strave - vojska odlazi u borbe u Ukrajini... Maša, koju su prerano udali za ograničenog čoveka (Tamara Milojković, Ivona Mitić, Danijela Stojanović/ Evgenija Kovačević, Vanja Halupa) melanholična, plahovita, nezadovoljna, rastrzana osećanjima prema oficiru Veršinjinu, Ristićeva je, u ovoj predstavi, metafora za još jednu od ključnih kazni za ženu u modernom dobu - neprilagođenost, koja dolazi iz društveno anatemisanog prava na različitost, a izazvana je viškom obrazovanja, emotivnosti, ambicija, strasti, koje pripadaju, po prirodnom pravu, samo suprotnom polu. Najmlađa, Irina (Jovana Vukojičić/Kristina Paunović, Anisja Gavrilović, Aleksandra Rukavina, Ljiljana Milošević), koja na početku drame ima samo dvadeset godina i slavi se njen imendan, i po autoru, a i po reditelju, najveća je gubitnica u otvaranju karata Novog svetskog poretka, koji će oduzeti dušu, a dati telefonski selfi, koji izgleda kao prava osoba, ali je ga kontekst čini nepovratno posredovanom Makluanovom "produženom rukom" medijske manipulacije. Život je Irinu, radnu, radosnu, zanesenu snom o pravdi i istini, doveo do tragične završnice, kada mora da shvati da su istorijska zbivanja, uslovljena tuđim diktatom, uništila njen san o srećnom životu, možda i više od neupotrebljivog brata Andreja (Dimitri Korać, Andrija Kovač), koji im je svima ogadio sve što vole i što sanjaju, neku daleku Moskvu u koju nikad neće stići, sve, čak i uspomenu na pokojnu majku...
Ovde podrobno opisana sudbina Čehovljeve tri sestre Prozorov, kako Ristić odlično zna da pokaže u svojom glasovitom političkom teatru (što je svaki dramski čin) je metafora i za sve ostale aktere ove bolne drame, koju je Čehov duhovito zvao "komedijom".
Tragičnost se pokazuje kao crnohumorna u raskoraku, što je uvek bio osnov tumačenja Ljubiše Ristića velike dramske literature, između čevekove želje da se inkorporira u telo Iasorije, da ostvari svoje snove ("U Moskvu!), i da redovno biva tragikomičan u tome, kada ga istorijska zbivanja ponište.
"Tri sestre" A. P. Čehova su povod da Ljubiša Ristić doda značajni deo mozaika, koji se teško sastavlja, ženskih sudbina u vrtlogu muškog ratovanja, koje uništava sve pred sobom. A i iza sebe, čak i uspomene.
U predstavi sopstvenu boju, što je najveća originalnost projekta KPGT, donose, osim Đurđice Đurović i Nine Stamenković, u teškoj ulozi bezosećajne Natalije, supruge Prozorova, i Lazar Tešić (Kuligin), Igor Vesović, Marko Topolovački (Veršinjin), Jovan Petrović (Tuzenbah), Uroš Novović (Soljoni), Ognjen Petković, Eldar Zubčević (Čebutkin), Milan Pelivanović (Fedotik), Obrad Radulović (Ferapont), kao i i Aleksandra Malivuk (Anfisa).
U KPGT se, i ovoga puta, ide po pravdu i istinu.

MONSTRUOZNO! Ovaj hoće da vlada Srbijom! Žene mu krive kad ih neko siluje ili prebije!
VUK Nektarijević, student blokader sa Mašinskog fakulteta u Beogradu, koji je tobož biciklom išao u Strazbur, ima u najmanju ruku problematične stavove.
20. 04. 2025. u 14:35

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

Halid Bešlić "težak" 13 miliona €, a živi od kirije - "uvalio" se u kredit
"SADA iznajmljujem sve i živim od kirije, tako je najbolje."
21. 04. 2025. u 18:56 >> 18:56
Komentari (0)