KRAVA MU JE PODARILA GALAKSIJU INSPIRACIJE: Izložba Radovana Kragulja (1936-2022) u beogradskom prostoru Galerije RIMA
ODRASTAO sam na seoskom imanju roditelja u Bosni, gde sam dosta vremena provodio u čuvanju krava, svinja i ovaca. Ta vizija prirode bila je za mene "gramatika opažanja".

Foto Galerija RIMA
Na ovu uspomenu Radovana Kragulja (1936-2022), koji je rođen i odrastao na malom imanju u Velikom Palančištu, u blizini Prijedora, a svojim likovnim delima zadivio svet od Pariza, preko Londona i Velsa pa do SAD, podseća istoričarka umetnosti Nevena Martinović. Ona je autorka izložbe koja će 9. oktobra, u 19 časova biti otvorena u beogradskom prostoru Galerije RIMA, a čine je slike, slike-objekti i asamblaži nastali između 1978. i 2014. Postavke uglavnom čine apstraktni radovi za koje je Kragulj inspiraciju pronašao u šarama kravlje kože, a značajan deo njih nastao je tokom autorovog boravka u Omahi (Nebraska, SAD) 1988. godine i premijerno su predstavljeni na velikoj samostalnoj izložbi u Muzeju moderne umetnosti grada Pariza 1989.
- Kragulj svoje slike uvlači u kravlju kožu, svoj otisak prsta zamenjuje neponovljivim oblikom kravlje fleke - sopstveni umetnički identitet nastavlja da razvija pod znakom krave - objašnjava ova kustoskinja Galerije RIMA u izložbenom katalogu.
Sećao se Kragulj kako su se početkom Drugog svetskog rata seljani krili po šumama, a "svako domaćinstvo povelo bi bar po jednu kravu", te kako je sa preostalim članovima porodice nakon rata i teških logorskih iskustava uspeo da na sasvim uništenom ognjištu osposobi nekadašnji štagalj za privremeno stanovanje: "Potom smo dobili i jednu kravu. Sa njom smo dijelili stari štagalj, koji se sastojao od dve prostorije - jedne za nas, a druge za kravu."
- Iz život sa kravom, iz njene roditeljske vezanosti za tele, njenog odnosa prema čoveku kome daruje mleko da bi nahranio ne samo sebe već pre svega svoje potomstvo - krava je u različitim narodima, uključujući i srpski, izrasla u simbol majčinske ljubavi i zaštite, utehe i spasa... - piše Martinovićeva u tekstu koji prati postavku. - Potekao iz sredine u kojoj je svakodnevni život sa kravom bio nadahnut verovanjima i predanjima Kragulj će u svom radu insistirati na kulturološkom mestu koje krava zauzima, pozivajući se na drevne civilizacije kakva je bila staroegipatska, u kojoj je jedno od najviših božanstava bila Hator - prikazivana u liku krave ili žene sa kravljim rogovima, ili pak starogrčkoj - u kojoj je vrhovna boginja bila kravooka Hera, a galaksije zauvek imenovane prizorom prosutog mleka (galakas / mlečni put).
Svetska karijera
NAKON što je završio slikarstvo na Likovnoj akademiji u Beogradu sa stipendijom Britanskog saveta, usavršavao se na Centralnoj školi za umetnost i veštine u Londonu, i potom radio u umetničkim školama u Engleskoj, Belgiji i Francuskoj. Sedamdesetih godina kupio je malu kuću na imanju u blizini Bilt Velsa, a potom odlazi u Pariz i od tada je živeo i radio na relaciji Francuska - Vels. Učestvovao je na više od tri stotine internacionalnih grupnih izložbi i bijenala u šesnaest zemalja. Dobitnik je značajnih nagrada za grafiku i crtež, a radovi mu se nalaze u zbirkama poput Britanskog muzeja i Muzeja Viktorija i Albert u Londonu, Muzeja moderne umetnosti u Njujorku, Umetničke galerije grada Mančestera, Nacionalnog muzeja i galerije u Kardifu, nacionalneim bibliotekama u Parizu, Briselu, Aberistvitu, Kongresne biblioteke u Vašingtonu i Zbirka Roland Penrose u Ujedinjenom krljevstvu.
Među delima na ovoj izložbi su asamblaži sa odevnim predmetima oslikanim kravljim šarama, monumentalni poliptih ili slike i slike-objekti izvedeni različitim tehnikama, na kojima motiv sa kravlje kože prerasta u mikrokosmičku i makrokosmičku mapu sveta - od ćelije do zvezda, primećuje Martinovićeva:
- U isto vreme, umetnik ovim radovima ispisuje imaginarnu kartografiju ontološkog graničnog pojasa između onoga što je čovek i što konstituiše životinju, odbacujući kartezijansku preciznu podeljenost između čoveka kao mislećeg bića i životinje kao bezdušne "žive mašine" koja je svoj vrhunac dostigla u postindustrijskoj civilizaciji koja životinju degradira do sirovinskog materijala ili puke proizvodne jedinice. Nasuprot tome, Kraguljevi radovi u kojima se mnoštvo osobenih mrlja međusobno prepliće, umnožava i neograničeno prostire, predstavljaju mape deridovskih razuđenih i promenljivih granica, fluidnih i nemogućih za objektivizaciju.

DžEJ DI VENS UDARIO NA ZELENSKOG: To što on radi je apsurdno
U INTERVJUU za internet portal UnHerd , američki potpredsednik Džej Di Vens nazvao je napade ukrajinskog predsednika Volodimira Zelenskog na SAD „neproduktivnom retorikom“ i „apsurdnim“.
15. 04. 2025. u 10:27

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

"SINA SMO SAHRANILI U NIKŠIĆU" Željko Samardžić o najvećoj životnoj tragediji: "To je bila tuga za sve nas"
PEVAČ progovorio o bolnoj temi.
15. 04. 2025. u 10:18
Komentari (0)