VUČE NAS ZARAZNA ENERGIJA: Intervju - Aja Jung, direktor Baleta SNP i Beogradskog festivala igre

Marina Mirković

20. 01. 2025. u 20:02

KAO direktorka Beogradskog festivala igre, Aja Jung već duže od dve decenije dovodi pred našu publiku ono najinteresantnije i najnovije što najbolje trupe sveta imaju da ponude. Osnivač je i Nacionalne fondacije za umetničku igru, a od protekle jeseni na čelu je Baleta najstarijeg teatra u nas, novosadskog Srpskog narodnog pozorišta.

ВУЧЕ НАС ЗАРАЗНА ЕНЕРГИЈА: Интервју - Аја Јунг, директор Балета СНП и Београдског фестивала игре

Miloš Lužanin

Na pitanje šta smatra svojim najvažnijim rezultatima do sada, za ovo kratko vreme otkako rukovodi Baletom SNP, odgovara:

- Veoma je rano za sumiranje rezultata, jer sam na ovoj poziciji tek od početka novembra prošle godine. To znači nepuna tri meseca. Ipak, za to vreme, uspeli smo da privučemo ogromnu medijsku pažnju i da napravimo niz koraka na koje se čekalo. Izdvojiću rešavanje dela nagomilanih problema igrača i profesionalizaciju uslova rada. Zahvaljujući Pokrajinskoj vladi, već u decembru je stigao baletski pod koji će zameniti drvenu podlogu iz osamdesetih godina prošlog veka u jedinoj baletskoj sali u teatru. Cirkulacija pedagoga iz Evrope i sveta, rad na našoj prvoj produkciji za koju smo angažovali dva poznata savremena koreografa, uz neodustajanje od velike ponude klasičnih naslova, učinila su razliku i odvojila ansambl zauvek od vremena i stanja koje smo zatekli.

o Balet SNP je u poslednje vreme ugostio mnoge svetski poznate koreografe i igrače. Ko su bili najistaknutiji gosti i koji su bili povodi njihovih dolazaka?

- Odmah po imenovanju na ovu funkciju, čula sam se sa Aleksandrom Antonijevićem. Jedan od najpoznatijih Novosađana u svetu, koji je duže od dve decenije bio prvak Kanadskog nacionalnog baleta u Torontu, a danas je pedagog u najboljim trupama poput Baleta Boljšog teatra, pristao je da dođe i bude sa nama tokom decembra. Time je možda ispravljen deo velike nepravde prema jednom od najslavnijih igrača koje smo imali, a koje nismo uspeli da vidimo na sceni ni u Novom Sadu, a ni u Beogradu. Jednostavno, direktori baleta nisu mislili da im je jedan takav fantastičan igrač potreban. Ni kao gost. Zato sam presrećna što je došao i sa velikim entuzijazmom i zaraznom energijom podelio svoje znanje sa našim mladim igračima. U gostima je bila i kubanski balet majstor Ivet Rodrigez, a trenutno sa igračima radi maestro Eriberto Verardi, direktor Baleta iz Verone. Koreografi Andonis Fonjadakis, Jakopo Godani, Icik Galili, Enriko Moreli... stigli su takođe u Novi Sad.

o Šta se trenutno dešava u sali Baleta SNP? Na čemu ansambl radi?

- Pripremamo balete "Kopelija" za kraj januara i "Don Kihot" za februar, u kojima nastupaju naši prvaci, solisti i ansambl. U predstavi 13. februara, videćemo Ljudmilu Konovalovu, zvezdu Baleta bečke Državne opere i Viktora Kašetu, prvaka Holandskog nacionalnog baleta iz Amsterdama, u ulogama Kitri i Bazila. Paralelno, radimo svakodnevno i prekovremeno na novoj produkciji. U pitanju su dva savremena komada koje potpisuju Italijan Enriko Moreli i Izraelac Icik Galili. "Pričamo o ljubavi", uz muziku Šopena i Pereza Prade.

o Koji su ključni koraci i elementi neophodni za unapređenje ansambla i repertoara kako bi Balet SNP postao referentna tačka na regionalnoj i međunarodnoj sceni?

- Mogućnost da se konačno uvede obavezni beneficirani radni staž za igrače, omoguće profesionalna tranzicija ili pristojne penzije, kao i da se povećaju plate za domaće i inostrane umetnike koji vredno rade ili one koje treba angažovati kako bi trupa mogla da izvodi važne naslove, samo su neki od ciljeva. Država mora da razume specifičnost profesije i da izmeni zakone koji uništavaju generacije umetnika. To je mnogo jednostavnije i jeftinije od katastrofalnog koncepta koji opstaje decenijama. Nadam se da će Balet u Novom Sadu prvi primeniti evropska iskustva i postati model u Srbiji. Očekujem da ćemo u aprilu napraviti i prvu veliku audiciju, kao i da sa novim produkcijama možemo da predstavimo naše umetnike na drugim scenama.

o Paralelno sa obavezama u SNP, pripremate i 22. Beogradski festival igre. Koji su najvažniji segmenti ovogodišnjeg programa i šta će ga posebno obeležiti?

- Od Omara Ražiha iz Libana, do Tancteatra Pine Bauš iz Vupertala, ili od 7. marta do 15. aprila, svet će igrati u Beogradu, Novom Sadu i Subotici. Dolazi nam 18 kompanija, a ja sam nekako posebno ponosna na gostovanje Sabura Tešigavare i njegove trupe iz Tokija, sa komadom koji je ove godine bio veoma zapažen na Bijenalu u Veneciji, kao i na prvo učešće Lejle Ka na našem festivalu, sa senzacionalnim komadom Maldonne o kome svi pričaju i čiji delovi imaju bukvalno desetine hiljada pregleda na društvenim mrežama.

o Ovogodišnji program festivala okuplja umetnike iz celog sveta, uprkos trenutnim globalnim krizama. Kako uspevate da stvorite tako jedinstvenu zajednicu kroz igru?

- Slogan ovogodišnjeg festivala je takav da smo pod njega stavili slavne umetnike iz Izraela, Palestine, Francuske, Togoa, Australije, Libana, Koreje, Italije, Alžira... Jer igra je najrevolucionarniji jezik, ali ujedno - jezik koji širi normalnost i spaja ljude. We Speak Dance, ili mi govorimo jezikom igre, biće zdravica umetničkom zanatu i kvalitetu produkcije. Zajedništvu kakvo moramo imati kada stvaramo ili prikazujemo nešto uzvišeno - a to je naša umetnost.

o Dolazak Roberta Bolea, jednog od najvećih baletskih igrača današnjice, smatra se draguljem ovogodišnjeg festivala. Koliko je bilo izazovno organizovati gostovanje ove baletske superzvezde?

- Moj dugogodišnji san je bio da Roberto Bole zaigra na nekoj ogromnoj sceni u mom Beogradu. Kada se Sava centar zatvorio zbog renoviranja, oprostila sam se od te ideje. Međutim, prošle godine, baš u ovo vreme, kockice su se složile. Sa ponovnim otvaranjem Sava centra i nakon nekoliko susreta sa veoma komplikovanim timom koji štiti interese ovog "baletskog Supermena", kako ga naziva "Njujork tajms", napravljen je dogovor! Nažalost, u tim dogovorima zasada još nema Beograda. Čekamo! Zahvalna sam Ambasadi Italije i Italijanskom institutu za kulturu, kao i našim sponzorima, koji su nam pružili ruku i priliku da krenemo u ovu avanturu i upišemo našu prestonicu na listu svetskih prestonica čije arene ili koloseumi najavljuju nastupe Roberta Bolea i zvezda okupljenih oko njega.

o Beogradski festival igre iz godine u godinu privlači sve veću pažnju i dobija priznanja od stranih kritičara kao jedan od vodećih festivala u svetu. Kako doživljavate ovaj uspeh i da li ste svesni uticaja koji ste postigli?

- Kada odem u svet, svesna sam uspeha festivala koji sam stvorila u Srbiji. Sa izuzetno malo sredstava, sa svega nekoliko saradnika, i sa podrškom tek nekoliko partnera... Nakon 22 godine, ja se, nažalost, još neprekidno borim za svaki naslov, ali i svaku sitnicu oko mog festivala. Toliko da ponekad poželim da se sve ovo desilo, ali da se desilo na nekom drugom mestu. Pa ipak, ne bi bilo te naše divne publike, a možda ni inata da se ide dalje. U februaru se u njujorškom Linkoln centru prikazuje film Abundance. Reč je o dokumentarcu koji je moja ćerka Dora Jung napravila o hvaljenom i osporavanom, ali ipak najboljem festivalu koji imamo u Srbiji. Iako ponovo dolazi iz inostranstva, verujem da je ovo priznanje sasvim dovoljno da budem zadovoljna!

Novi Sad uvek važan

PO ZAVRŠETKU baletske škole "Lujo Davičo" u klasi Marije Janković, Aja Jung bila je stipendistkinja Joffrey Ballet School u Njujorku, te paralelno bila uključena u programe Univerziteta Džulijard, Baletskog instituta Njubert pri Karnegi holu i Brodvejskog centra za igru.

Paralelno sa igračkom gradila je i koreografsku karijeru. Bila je i na čelu evropskog odseka Svetske plesne alijanse - WDA Europe, sa sedištem u Rimu, kao i ambasadorka igre Unicefa. Jedan od najprestižnijih evropskih festivala igre pokrenula je 2004. i od samog početka važan njegov deo bili su Novi Sad i novosadska baletska publika.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

MARAKANA PRIZIVA ČUDO: Zvezda i dalje ima matematičke šanse da se nađe u nokaut fazi Lige šampiona