POSLEDNJA TURNEJA OBRENOVIĆA: Knjiga "Usklici iskrenog oduševljenja" rasvetljava srpsku istoriju

Boris Subašić

15. 04. 2025. u 06:30

PUTOVANjE poslednjih Obrenovića po Srbiji 1901. godine bilo je spektakularno, uspešno i zbog toga - smrtonosno, jer su upravo zbog obnove ugleda kraljevskog para u narodu tokom turneje zaverenici doneli odluku da ih ritualno ubiju, kažu istoričari dr Miloš Timotijević i Aleksandar Marušić, autori knjige "Usklici iskrenog oduševljenja - Efemerni spektakl i putovanje kralja Aleksandra i kraljice Drage Obrenović po Srbiji 1901. godine".

ПОСЛЕДЊА ТУРНЕЈА ОБРЕНОВИЋА: Књига Усклици искреног одушевљења расветљава српску историју

foto: "Usklici iskrenog oduševljenja"

Ovo u svakom pogledu izuzetno delo, od teksta do dizajna, koje rasvetljava dugo i sistematski zatamnjivanu prošlost Srbije zajednički su objavili Narodni muzej Čačak i Muzej rudničko-takovskog kraja iz Gornjeg Milanovca. 

Ovakve knjige su neophodne za suočavanje sa ambicijama i zabludama ljudi koji su uveli Srbiju u tragično stoleće u kome je omalovažena priča o jedinoj zemlji na Balkanu koju su oslobodili njeni žitelji uprkos željama velikih sila, veka u kome su nipodaštavane tradicije i dostignuća srpske države, umanjivane njene vrline i uvećavane mane u interesu himere Jugoslavije. Na početku te tragične priče je spektakularna turneja poslednjih Obrenovića koja je trebalo da povrati njihov ugled.

foto: "Usklici iskrenog oduševljenja"

Kraljevski par tokom posete manastiru Vraćevšnici

- Topovski pucnji, jeka crkvenih zvona, detonacije prangija stvarali su nezaobilazan početni zvučni efekat za najavu spektakla i izmeštanje ljudi iz kolotečine svakodnevice. Zastave, venci, cveće i trijumfalne kapije oblikovali su prazničnu atmosferu, upotpunjavanu večernjim bakljadama, uparađenim građanima, prisustvom postrojene vojske i obaveznu muziku i pesmu. Nesvakidašnje dekorisani prostori, uređeni gradovi, ulice, sela i putevi, stvarali su vizuelni efekat koji je simbolizovao red, veličanstvenost i prosperitet dinastije Obrenović. Stvarao se utisak da kraljevski par nije samo simbol apstraktne državne moći, već i lični zaštitnik svakog čoveka - ukazuju autori.

Važan segment rituala bilo je dodeljivanje odlikovanja.

- Dodeljeno je ukupno 714 odlikovanja. Najviši redovi najznačajnijih ordena dodeljivani su istaknutim predstavnicima vojne i političke elite, dok je masovno uručivanje nižih redova ordena trebalo da obezbedi podršku širih društvenih slojeva. Dodeljivanje ordena nikako nije automatski obezbeđivalo i trajnu podršku. Među odlikovanima bili su i političar Živan Živanović, koji je od 1902. aktivno uključen u zaveru protiv kralja Aleksandra i kraljice Drage, kao i poručnik Dragutin Dimitrijević Apis, najaktivniji oficir zavere - kaže dr Timotijević.

foto: "Usklici iskrenog oduševljenja"

 

Masovan odziv naroda na posetu kraljevskog para, aktivna uloga lokalnih verskih, prosvetnih, kulturnih i političkih elita uz prisustvo vojske, imali su snažan simbolički značaj.

- Za mnoge prisutne bila je to istinska slika jedinstva dinastije Obrenović i naroda, koji je i zbog same prirode efemernog spektakla kao nesvakidašnje zabave, sačuvao pozitivne utiske o poseti kralja i kraljice. Može se zaključiti da su kralj Aleksandar i kraljica Draga uspeli da potvrde svoj legitimitet posetom centralnoj i zapadnoj Srbiji 1901. godine, a možda je najbolja potvrda takvog zaključka ponašanje oficira zaverenika. Kako zbog odluke da ubiju kraljevski par dok su oni obilazili Srbiju, u vreme kada je štampa objavljivala hvalospeve o efemernom spektaklu koji ih je pratio, tako i zbog samog čina atentata - kaže dr Timotijević.

foto: "Usklici iskrenog oduševljenja"

Slavoluk u Topčideru podignut u slavu 50-godišnjice Takovskog ustanka

Autori ukazuju da su kao reakciju na vladarski performans zaverenici isplanirali svoj "antiperformans": javno pogubljenje kralja i kraljice probadanjem kamama premazanih otrovom na oficirskoj zabavi zakazanoj u "Kolarcu" na dan kraljičinog rođendana, ili prilikom svečanog defilea trupa na manevrima u Ubu.

- Osim fizičke likvidacije, atentat u takvim okolnostima na dramatičan način uništio bi i simboličku strukturu monarhističke moći. Varvarsko, ali i ritualno kasapljenje tela kraljice Drage i kralja Aleksandra Obrenovića, potom i bacanje sa balkona 1903, jednim delom bilo je uslovljeno i potrebom razaranja simboličkih tela vladara u krvavoj dramaturgiji antiperformansa. Tom slikom počela je istorija Jugoslavije, čije su tvorce zaverenici doveli na vlast - zaključuje dr Timotijević.

foto: "Usklici iskrenog oduševljenja"

Dvorac Obrenovića u Takovu danas ne postoji

Živopisna slika

TRODIMENZIONALNOST istorijske slike o spektakularnoj turneji poslednjih Obrenovića daju crtice kojima autori majstorski prikazuju metalitete i duh vremena. Oni navode da je kraljica Draga savetovana da smrša radi održavanja privlačnosti i nove trudnoće, što ona nije slušala jer je "imala svoje načine" da Aleksandra drži uz sebe. Tu su i zapažanja očevidaca da je kraljica čija je lažna trudnoća uzdrmala dinastiju bila vidno uplašena što prikazuje i retka fotografija vladarskog para, na kojoj Draga očajnički steže rukav kraljeve uniforme, nalik davljeniku koji se hvata za slamku

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

LIGA ŠAMPIONA: Trijumfi Aston Vile i Dortmunda, ali PSŽ i Barselona idu u polufinale najelitnijeg evropskog takmičenja