VEČNA NADA I TRAGANJE ZA PRAVEDNIJIM SVETOM: Slike, crteži, instalacije Nikole Markovića, na izložbi "Bez upustva za upotrebu"

Miljana Kralj

20. 05. 2025. u 14:44

PROŠLE godine Nikola Marković, nagrađivani umetnik i vanredni profesor Fakulteta umetnosti u Nišu, u dva beogradska galerijska prostora - Likovnoj galeriji KCB i Prodajnoj galeriji Beograd, predstavio je "Uputstvo za upotrebu", dve postavke prilagođene ovim ambijentima, čija tema su ugrožena radnička prava i slobode.

ВЕЧНА НАДА И ТРАГАЊЕ ЗА ПРАВЕДНИЈИМ СВЕТОМ: Слике, цртежи, инсталације Николе Марковића, на изложби Без упуства за употребу

Foto Privatna arhiva

Neposredena inspiracija bile su mu pelene za odrasle, koje su zaposlenima delili u nekim firmama posle privatizacije. Trenutno, u Umetničkoj galeriji u Kruševcu (Majke Jugovića 12) u toku je njegova postavka "Bez uputstva za upotrebu", koja se na neki način nadovezuje na dve prethodne beogradske, ali i objedinjuje radove iz Markovićevih prethodnih ciklusa - "Izvodi iz neverbalnog govora", "Logika tarabe", "Dan posle noći nasilja", "Napredak kroz tehniku".

Na pitanje "Novosti", koliko proizvodnja, potrošnja, tehnologija... koje se smatraju pokretačima napretka u svim oblastima, zapravo vode civilizaciju unazad, umetnik odgovara:

- Da, sam prostor Umetničke galerije u Kruševcu omogućio je da se na jednom mestu zaokruži ceo proces. Od proizvodnje do potrošnje. Mada je ovde predstavljena i šira geneza "napredovanja" jednog društva u poslednjih nekoliko decenija. Da bi se došlo u ovo i ovakvo stanje najpre su morale da budu obavljene neke "patriotske" stvari. Postavka se upravo i zaokružuje radom za čiji je naziv rada uzet slogan "audija" - "Napredak kroz tehniku"!

Foto Privatna arhiva

 

U kustoskom tumačenju Biljane Grković, istoričarke umetnosti - muzejskog savetnika, izloženi radovi predstavljaju u širem kontekstu Markovićev fokus usmeren ka propitivanju slobode, ograničenja svake vrste, radne, prostorne, umetničke, pod diktatom proizvodnje, potrošnje, tehnologije, zasnovanim na sagledavanju prošlosti i fenomena savremenog društva, globalnih pojava neoliberalnog kapitalizma i lokalnih konteksta.

Na domaćem terenu

FAKULTET likovnih umetnosti u Beogradu Nikola Marković (1976) završio je u klasi profesora Čedomira Vasića. Doktorirao je na istom fakultetu, pod mentorstvom profesora Milete Prodanovića (komentor prof. Čedomir Vasić). U Srbiji je samostalno izlagao u Somboru, Nišu, Beogradu, Novom Sadu. Učestvovao je i na brojnim kolektivnim postavkama, kao i u sazivu nekoliko likovnih kolonija u zemlji (Sićevo, Classic, Niš art fondacija...) i inostranstvu (Austrija, Slovenija). 

Pojave koje umetnik predstavlja su birane pažljivo, pronicljivo i studiozno, a vizuelno ih uobličava različitim sredstvima, kroz slike, crteže, instalacije, video-radove. Za gotovo sva Markovićeva dela karakeristična je i doza gorkog humora i ironije.

Kako Biljana Grković iznosi u tekstu koji prati izložbu, sagledavanjem današnjice, sa znanjem o prošlosti, Marković, najpre, u središte umetničke prakse stavlja pojedinca i promene njegovog društvenog statusa u savremenim okolnostima.

Foto Privatna arhiva

 

I to ne samo kao uočavanje određenih pojava i postavljanja pitanja kako se odnosimo prema istoriji, sadašnjosti i budućnosti, već, onako kako je uvek u svojim radovima ostavljao prostor za prevazilaženje prepreka, razumevanje trenutka, otvara prostor i ka pravednijem i humanijem svetu. Upitan da li, globalno, uočava nadu da nešto tako postoji, Nikola Marković kaže:

- Ideja pravednijeg sveta je, gotovo pa večna tema. Ipak, dokle god postoji ideja o nekom mogućem pravednijem svetu, dotle postoji i nada. Poslednjih nekoliko meseci upravo potvrđuju ovu tezu.

Od Beča do Japana

OD 2007. godine Nikola Marković sarađuje sa galerijom Suppancontemporary iz Beča, preko koje je samostalno i grupno izlagao u Austriji, Nemačkoj, Italiji, uključujući i učešće na brojnim sajmovima umetnosti. Na završetku studija, likovni kritičari izabrali su ga među deset perspektivnih mladih umetnika za izložbu "Perspektive". Dobitnik je Prve nagrade na nacionalnom konkursu za mlade likovne umetnike u organizaciji Niš art fondacije i bio u užem izboru za nagradu za crtež Fondacije "Vladimir Veličković". Dobitnik je i nagrade na Bijenalu umetnosti u Utacu u Japanu, kao i glavne nagrade na Niškom salonu.

Prošle godine, upravo je za delo "Upustvo za upotrebu", ovaj vanredni profesor iz Niša, dobio specijalnu nagradu Osten, Bijenala u Skoplju. A koliko to ukazuje da on u svom radu prepoznaje nešto bitno u celom regionu, ovaj likovni autor objašnjava:

- U poslednjih nekoliko meseci imao sam priliku (i zadovoljstvo) da samostalno izlažem i u Makedoniji i u Sloveniji. Što bi se reklo, od Vardara pa do Triglava. S obzirom na to da su obe izložbe bile po pozivu, bilo mi je zanimljivo, simptomatično za koje segmente mog rada su se oni opredelili. Dok je u Makedoniji prevagnuo problem eksploatacije, u Sloveniji je akcenat bio više na ugroženoj slobodi. U svakom slučaju, za nekog ko je onomad polagao pionirsku zakletvu, ovo je više nego dovoljan dokaz da sam joj ostao dosledan - zaključuje Marković za naš list. 

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

MI SMO OSVOJILI TROFEJ: Gvardiola udario na konkurenciju