PORTRET U VREMENU "SELFIJA"
PARADOKSALNO, kada je nedavno otvorena postavka posvećena fenomenu portretu u Galeriji – Legat Milica Zorić i Rodoljub Čolaković (deo izložbe "Refkleksije našeg vremena, akvizicije Muzeja savremene umetnosti 1993-2019"), svi prisutni su bili pod maskama, tako da se njihov portret nije video.
Autor ovog dela predstavljanja radova kojima je u poslednjih četvrt veka obogaćena zbirka MSU, u prostoru u kojem je opstajao život ove institucije dok je trajala neprimereno duga rekonstrukcija matične zgrade je Miroslav Karić.
- Trudio sam se da na izložbi ne bude hronologije, da ne priča o razvoju portreta kroz vreme, već nasuprot, pokušao sam da povežem radove iz različitih vremena - objašnjava, za "Novosti", istoričar umetnosti koji se nedavno priključio kustoskom timu MSU. - Zanimale su me nove veze i odnosi između umetničkih praksi, uspostavljene na samoj izložbi, koje su stvorile i novu mrežu značenja. To je neka vrsta dijaloga između istorijskog i savremenog, umetnosti iz sedamdesetih i osamdesetih...
Portet je, ističe sagovornik, jedan od najdugovečnijih žanrova u istoriji umetnosti, uzbudljiv zbog svih svojih podžanrovskih i stilskih raznolikosti:
- Razvijao se od opservacija nečijeg fizičkog izgleda, preko predstavljanja psiholoških registara osobe koja se vizuelno opisuje, do momenta kada dobija refleksiju društvenih okolnosti u kojima živi onaj koji se portretiše, a iz dela može da se čita i kom miljeu pripada, kom kontekstu, vremenu... Tako se portret u savremenoj umetnosti našao u jednom proširenom polju upotreba, namena, značenja, ali i identitetskih, socijalnih, ideoloških interpretacija.
Izložbu, koju je nazvao "Kroz portret", autor je koncipirao u vreme karantina, kada smo na društvenim mrežama i drugim i vidovima onlajn komunikacije, bili neprestano okruženi portretima na ekranima, što ga je navelo na razmišljanje o aktuelnosti teme kojom se bavio:
- Uostalom, svakako živimo u vremenu "selfija" - tvrdi Karić, koji je pokušao i da odgovori na glavni tematski okvir "Refleksije našeg vremena". - Promišljajući, došao sam do toga da portret jeste refleksija društvene dimenzije ljudskog života.
Na tri nivoa galerije posebu pažnju privlače autoportreti: serija slika Saše Markovića Mikroba sa drugim ljudima u foto - automatu, Uroš Đurić sebe "predstavlja" kao rok zvezdu, sa "fenderom", Neša Paripović fotografiše se u četiri poze, Helnvajn koji je sebi deformisao lik....)
- Razumevanje i tumačenje sopstvenog lika može da se prati, od specifičnog introspekcijskog čina, pa do dekonstrukcije, ili antiportreta, gde nestaje fizička prepoznatljivost. U novim medijskim praksama portret postaje radikalno redefinisan - priča Karić.
Tako ovaj istoričar umetnosti ističe da autoportret Anice Vučetić, nastao kao video rad, naglašava razmatranje unutrašnjih sadržaja:
To je metafora - tvrdi sagovornik, upućujući i na rad Jelene Jureše "Mira, skica za jedan portret", koji kroz život jedne osobe portretiše i njenu porodicu, ali i čitavo društvo i istorijski trenutak, turbulentna događanja na ovdašnjim prostorima. - On predstavlja pronicanje jednog u drugi portret.
MARKS, ENGELS I PALAVIČINI
NA SAMOM ulazu u galeriju postavljeni su portreti Marksa i Engelsa, rad Petra Palavičinija (1887-1958).
- Bio sam iznenađen kada sam naišao na taj reljefni medaljon - otkriva Karić. - U varijetetu različitih pristupa portretu, ovaj označava ideološke sadržaje koji govore o vremenu u kom je nastao. Poenta cele izložbe je da se predstavi čitav spektar mogućih artikulacija i tumačenja portreta.
PANIKA U PRIŠTINI: Kikl dobio mandat za formiranje nove austrijske vlade, za njega Kosovo nije država
LIDER krajnje desničarske Slobodarske partije Austrije (FPO) Herbert Kikl dobio je danas mandat za formiranje nove austrijske vlade, a njegova stranka uputila je prošle godine predlog rezolucije austrijskoj Skupštini kojom zahteva da se parlament izjasni protiv priznanja tzv. Kosova.
06. 01. 2025. u 19:41
OVO JE UBICA IZ JAGODINE: Vlasnik kafane i drugi muškarac ga tukli, on se vratio sa "škorpionom" i zapucao (FOTO)
NAPADAČ koji je večeras ubio vlasnika kafane u Jagodini Dejana Mihajlovića (55) i ranio još jedno lice je Saša Milosavljević Babac (47), koji ima debeo dosije, a osuđivan je za više krivičnih dela, pokušaj ubistva, nasilje u porodici.
06. 01. 2025. u 21:25
NIJE NI SLUTIO TRAGIČNU VEST: Memedović podelio sliku sa Miloradom dan pre njegove smrti (FOTO)
MILINKOVIĆ je otišao u crkvu na liturgiju gde mu je iznenada pozlilo.
07. 01. 2025. u 13:21
Komentari (0)