IGRARIJA ČUDNOVATIH BIĆA: Grafike Živka Đaka (1942-2011) u Galeriji 73, podsećaju na neobičan i bogat opus umetnika
PONIKAVŠI u okrilju nove figuracije i pop arta, delo Živka Đaka (1942-2011) bilo je najsnažnije okrenuto fantastici, a pritisak modernističkih utopija i progresivnih ideja, ublažavao je kroz apsurd i paradoks, ali i uz stav da su vitalni interesi čoveka uvek bili isti, od praistorije do danas.
Između ostalog, ovo tvrdi istoričar umetnosti Boško Stepanović, u katalogu izložbe u čukaričkoj Galeriji 73, gde je u susret obeležavanju decenije od smrti jednog od najznačajnijih srpskih i jugoslovenskih umetnika svoje generacije izloženo 175 njegovih grafika.
- Živko Đak je bio slikar, crtač i grafičar, ali najveći doprinos srpskoj umetnosti dao je u grafici, služeći se svim tehnikama uključujući i, istina retko, sito štampu kao prvi srpski grafičar - ističe Stepanović. - Zanatska veština i odmeren smisao za kompoziciju činili su ga grafičarem prvog reda. On je bio majstor akvatinte koju je kombinovao sa mecotintom i bakropisom i u kojoj je pronalazio preduslove za realizaciju svojih glavnih likovnih ideja. Sočnost crnih, zrnastih površina, tonske i slikarske vrednosti, forme koje poprimaju kaligrafski jasne obrise i sumračna svetlost glavna su obeležja i vrednosti njegovih grafika.
Za ovog stvaraoca, kako objašnjava istoričar umetnosti, karakterističan je novi vid figuracije u srpskoj grafici:
- Džokeji, akrobate i atlete, alkari i konji njihalice, apstraktna tela i štapovi, poseduju istovremeno i naivnu čar lutaka - igračaka i zagonetnu pojavu bića kao svoj osnovni kvalitet. Ova mala, čudnovata bića u razređenom prostoru arene učestvuju u takmičenjima katkad zabavnim katkad apsurdnim i oporim, komičnim parabolama na temu snage i junaštva.
Rođen u Beogradu, gde je diplomirao u klasi Boška Karanovića, 1967. godine, na Akademiji likovnih umetnosti, gde je kasnije završio i postdiplomske studije, a potom se usavršavao u Velikoj Britaniji i Italiji, Đak je do kraja radnog veka bio redovni profesor na Akademiji u Novom Sadu. Grafika autora, koji nas je napustio 2. januara 2011, i danas potvrđuje visoke domete:
- Njegove grafike su sad već delom kulturna baština kroz koju sa nostalgijom gledamo prošlost srpske grafike ali koje predstavljaju i zaostavštinu budućnosti - zaključuje Boško Stepanović.
DELA I U ČUVENOJ BEČKOJ ALBERTINI
SA italijanskim pesnikom Robertom Zanezijem, Đak je početkom sedamdsetih objavio ilustrovanu knjigu Camera obscura, a bio je i član Akademije nauka i umetnosti Tomaso Campanella u Rimu. Dela mu se čuvaju u zbirci Albertina u Beču, Kraljevskoj biblioteci u Briselu, Viktorija i Albert muzeju u Londonu, Muzeju moderne umetnosti u Njujorku, Modernoj galeriji u Ljubljani, Kabinetu grafike JAZU u Zagrebu, ali i našem Muzeju savremene umetnosti, Naronom muzeju i Muzeju grada Beograda.
KAKO SU EKSPLODIRALI PEJDžERI KOD GOTOVO 3.000 LjUDI? Postoje dve teorije, a jedna je posebno zastrašujuća
OKO 2.800 ljudi, među kojima i veliki broj pripadnika libanskog oružanog pokreta Hezbolah, koji podržava Iran, kao i lekari, povređeni su u utorak nakon što su im eksplodirali pejdžeri kojima su komunicirali.
17. 09. 2024. u 21:06
OŠTRO UPOZORENjE MOSKVE BAJDENU, ŠOLCU I MAKRONU: Moćnije oružje od vašeg je spremno
PREDSEDNIK SAD Džozef Bajden, nemački kancelar Olaf Šolc i predsednik Francuske Emanuel Makron mogu isprovocirati sukob koji može dovesti do nepovratnih posledica, rekao je danas predsednik Dume Rusije Vjačeslav Volodin na plenarnoj sednici.
17. 09. 2024. u 17:35
OSMANLIJE SU UČILE SRPSKI: Koje naše reči Turci i danas koriste
KADA se povede razgovor o srpskom jeziku često se govori o turcizmima, odnosno rečima koje su iz turskog ušle u naš jezik i tu se "odomaćile" tokom viševekovne otomanske prisutnosti u Srbiji. Međutim, malo se zna da su i naša kultura i jezik imali značajan uticaj na turski. Jedan od pokazatelja istorijskog značaja srpskog jezika jeste, između ostalih, i njegov status u Osmanskom carstvu.
21. 09. 2024. u 19:21
Komentari (0)