NEMA VIŠE GRANICE DO DUBROVNIKA: Večeras prvi putnici prelaze preko novog Pelješkog mosta, koji su gradili Kinezi
POSLE manje od četiri godine gradnje večeras kreću prvi putnici preko Pelješkog mosta, najveće hrvatske investicije poslednjih pedesetak godina.

Foto AP
Most je deo projekta "putne povezanosti sa južnom Dalmacijom" i predstavlja najvažniji geostrateški projekat od nacionalnog interesa, jer je njegovom izgradnjom uspostavljen teritorijalni kontinuitet hrvatske teritorije.
Most dug 2.404 metra i visok 55 metara izgradili su Kinezi, poštujući rokove uprkos koroni, a gotovo sav materijal dopremljen je brodovima iz Kine do Malostonskog zaliva.
Pelješki most ujedno je i prvi projekt finansiran novcem Evropske unije koji su realizovali Kinezi, uprkos otporima mnogih u Briselu kada je Hrvatska izabrala najjeftiniju kinesku ponudu. Ukupna vrednost projekta procenjivana je na 420,3 miliona evra i uključuje izgradnju mosta, pristupnih puteva i obilaznice kod Stona.
Više od 800 radnika danonoćno je gradilo most, a stanovnici Komarne, odakle se most diže prema Pelješcu, kažu da nikada nisu imali tako dobre goste, koji sve vreme nisu napravili ni najmanji incident. Izgradnjom mosta spojena je hrvatska teritorija i više do Dubrovnika neće morati da se prelazi granica sa BiH kod Neuma.
Bilo je mnogo prepreka da most bude izgrađen. Pandemija korone na trenutak je usporila izgradnju, ali je kineska kompanija "Čajna roud end bridž" uložila neverovatan napor da se u roku obavi komplikovani posao izgradnje mosta sa temeljima na stotinu metara dugačkim čeličnim cevima koje su zabijene u morsko dno. Most je tako čvrst da će odolevati snažnim vetrovima, kao i mogućim zemljotresima koji su česti u tom kraju. Na gradnji mosta pomagali su alpinisti, a angažovana je i najveća plovna dizalica na svetu kineske proizvodnje, "Ksong Čeng 1", sa koje su kineski radnici zabijali pilone u morsko dno.
I dok još most nije pušten u promet vrtoglavo su porasle cene zemljišta oko Komarne i na Pelješcu. Biće to, veoma brzo, najatraktivnija turistička sredina na Jadranu, jer je u planu izgradnja mnogih manjih puteva, hotela i raznih turističkih sadržaja.
A kao po običaju, u Hrvatskoj se vode duge rasprave ko je zaslužan za izgradnju mosta, da li SDP ili HDZ, s tim da mosta verovatno ne bi bilo da sadašnji premijer Andrej Plenković nije uporno lobirao u Briselu i uveravao evropske lidere u potrebu spajanja hrvatske teritorije posle gotovo 300 godina, još od vremena Mletaka.
DODIK MNOGO POMOGAO
BOŠNjAČKI političari su se bunili da velkiki brodovi neće moći da plove do Neuma. Hrvatima je pomoglo i zalaganje Milorada Dodika i Republike Srpske da se prevaziđu politički nesporazumi u BiH i da vođstvo Evropske unije usvoji argument da visina mosta omogućava prolazak i najvećim brodovima.
Preporučujemo

HRVATI RAZAPETI IZMEĐU KINE I EU: Pelješki most na udaru briselskog zakonodavstva
07. 05. 2021. u 17:30

VEŠTAK OTKRIO JEZIVE DETALjE O DEČAKU UBICI: Evo zašto je Kosta pucao na čuvara škole, nije ga potreslo saznanje koga je sve ubio
ZAKLjUČILI smo da je Kosta bio sposoban da upravlja svojim postupcima u vreme izvršenja zločina i da ta sposobnost nije bila bitno smanjena. Postoji jedna kratkotrajna ometenost, za period u učionici za koji on kaže da nema sećanja, ali on je sve radio po planu. To ukazuje da je on upravljao svojim postupcima.
05. 06. 2025. u 17:05

SRPSKA POSLA: Nikola Jokić zapanjio svet! Vratio se u Srbiju i uradio OVO (VIDEO)
NIKOLA Jokić je najbolji košarkaš planete, ali dajte mu loptu i biće najbolji u svakom sportu. To je pokazao još jednom.
08. 06. 2025. u 08:54

VRTOGLAVA SUMA: Koliku nacionalnu penziju prima Ljiljana Blagojević
JEDNA od naših najistaknutijih dramskih umetnica Ljiljana Blagojević otišla je u penziju, a nalazi se među dvadesetčetvoro umetnika, koji će primaju nacionalnu penziju za doprinos kulturi.
07. 06. 2025. u 11:30
Komentari (5)