ELEKTRIČNA VOZILA MUČE BRISELSKI VRH: Prvi razgovor oči u oči visokih predstavnika Kine i EU posle četiri godine

Ивана Станојевић
Ivana Stanojević

08. 12. 2023. u 14:35

OBELEŽAVAJUĆI dvodecenijsku stratešku saradnju Kine i EU, ali još više u nastojanju da dva rivala nađu zajednički jezik po mnogim pitanjima, a posebno, kad je trgovina i proizvodnja električnih automobila u pitanju, juče je u kineskoj prestonici održan samit političkog vrha Pekinga i Brisela. Predsednica evropske komisije Ursula fon der Lajen i predsednik Evropskog saveta Šarl Mišel juče su prvi put, posle četiri godine, seli za isti sto sa kineskim političkim vrhom.

ЕЛЕКТРИЧНА ВОЗИЛА МУЧЕ БРИСЕЛСКИ ВРХ: Први разговор очи у очи високих представника Кине и ЕУ после четири године

Foto: Profimedia

Susret je otežala činjenica da je Evropska komisija stavila na led ratifikaciju investicionog sporazuma EU i Kine, kad je, 2021. godine, zaključila da Kina, navodno, vrši represiju nad Ujgurima u Sinđanu. Brisel i Peking su tada, uzajamno, uveli sankcije za političare i institucije.

Sagovornici su pokušali da nađu rešenje za dalju saradnju u oblasti ekonomije. Ali, Brisel, istovremeno, želi da Peking iskoristi i svoj uticaj na Rusiju da zaustavi rat u Ukrajini.

Proizvođači automobila sa unutrašnjim sagorevanjem iz Evrope, Japana i SAD, dominirali su decenijama. Kina sada rado ističe da je najveći proizvođač električnih automobila na svetu. U prvoj polovini ove godine izvezla je više od pola miliona električnih automobila, što je rast od čak 160 odsto u odnosu na isti period lane!

Kao nekada, kineski kućni aparati i kineski električni automobili su, pre svega, jeftini. Evropska komisija je ljuta na Peking, jer smatra da to omogućavaju subvencije.

- Cena tih automobila veštački se spušta ogromnim državnim subvencijama - ističe šefica Evropske komisije Ursula fon der Lajen, koja je u Peking, inače, stigla ovenčana "titulom" najmoćnije žene sveta, po magazinu "Forbs".

Odluka Evropske komisije da se sprovede istraga o subvencijama, izazvala je jesenas ogromno negodovanje u kinskom vrhu. Ministarstvo trgovine je nazvalo "čistim protekcionizmom", koji ometa lance isporuke automobila.

Kineski premijer Li Ćijang izrazio je nadu da će EU biti oprezna kada bude uvodila restriktivnu ekonomsku i trgovinsku politiku i koristila mere da bi tržišta ostala otvorena. Kina se protivi širokoj politizaciji privrede i trgovine koja krši osnovne norme tržišne privrede i voljna je da sarađuje sa EU, pridržavajući se normi strateškog partnerstva.

- Kina i EU treba da budu partneri i sarađuju zbog obostrane koristi i kontinuirano unapređuju međusobno političko poverenje - rekao je predsednik Kine Si Đinping evropskim liderima. - EU treba da eliminiše svaku vrstu mešanja u bilateralne odnose.

EU je, takođe, zabrinuta zbog "neuravnoteženosti" ekonomskih odnosa, jer 400 milijardi evra njenog trgovinskog deficita sa Kinom predstavlja ograničenja za preduzeća iz EU. "Između Kine i EU treba da postoji uravnotežena trgovina", izjavila je Fon der Lajenova, ističući da EU i Kina imaju trgovinsku razmenu od 2,3 milijarde evra dnevno.

Rim naljutio Peking

PEKING se protivi "omalovažavanju i sabotaži" inicijative "Pojas i put", pošto se iz tog projekta povukla Italija, jedina zapadna zemlja koja mu se priključila. "Put svile je uspešna i najveća svetska platforma za saradnju između zemalja", rekao je potparol kineskog Ministarstva za spoljne poslove Vang Venbin. Italija je formalno napustila tu globalnu infrastrukturnu šemu, jer "saradnja u tom okviru nije donela značajni benefit Italiji".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

HITNO SE OGLASIO KREMLJ Posle optužbi da je Rusija oborila azerbejdžanski avion: To niko ne treba da radi!