OD LJUBAVI DO BOJKOTA SAMO IH KORAK DELI: Pozivi u Evropi građanima da ne kupuju proizvode iz SAD

Biva da u vreme ratova, napetosti i netrpeljivosti, sučeljene strane međusobno bojkotuju proizvode i ekonomiju. Sećamo se i mi dobro toga, tokom ratova u bivšoj Jugoslaviji. Ali, retko kad se dogodi da u privredni rat i bojkot robe u rafovima supermarketa dobrovoljno krenu saveznici. A upravo to se trenutno dešava između dve obale Atlantika.

ОД ЉУБАВИ ДО БОЈКОТА САМО ИХ КОРАК ДЕЛИ: Позиви у Европи грађанима да не купују производе из САД

Foto: Profimedia

Odluka američkog predsednika Donalda Trampa da dodatno ocarini evropsku robu, prerasla je u pravu licitaciju taksama, koja je, u jednom trenutku, dovela do pretnje administracije u Vašingtonu da će sa dvesta odsto da oglobi francuske šampanjce i konjake. Predsednik Francuske Emanuel Makron predvodi evropsku koaliciju koja pokušava da pronađe mesto za pregovaračkim stolom u Ukrajini, pa je simbolika jasna.

Javnost se pobunila. Najednom su krenule inicijative da se pri kupovini izbegava sve ono što nosi oznaku Ju-Es-Ej. Izvršene su i detaljne analize uverljivosti ovakvih poteza, a u ispitivanjima javnog mnjenja došlo se do čvrstih dokaza. Prema podacima Franuskog instituta za javno mnjenje (IFOP), trećina, tačnije 32 odsto građana ove zemlje, bojkotovala je bar jedan američki proizvod.

Tu nije kraj. Čak 57 odsto Francuza namerava da u mesecu koji sledi bojkotuje usluge i robu koji stižu pod zastavom Ujka Sema, dok 62 odsto deklarativno podržava ovaj pokret.

Na vrhu liste bojkotovanih proizvoda je poznato gazirano piće s 48 odsto, a na drugom je čuveni lanac brze hrane s 44. Kola iz fabrike čiji je vlasnik desna ruka Donalda Trampa, Ilon Mask, izgubila su 19 odsto kupaca koji su našli alternativu u drugim markama, dok je čak 47 odsto ispitanih izjavilo da bi, kada bi nameravalo da nabavi električni automobil, zaobišlo Maksov zaštitni znak na haubi.

Na meti je i društena mreža "Iks" koju ovde mnogi optužuju da okreće leđa demokratiji i zalaže se za uspon suverenističke desnice. Bilo je, čak, optužbi i da se na ovaj način meša u izborne procese u nekima od evropskih zemalja. Istraživanje je pokazalo da tu mrežu u Francuskoj bojktuje deset odsto ispitanika, među kojima i mnogi političari, firme i javne institucije.

Potrošači, osim gaziranih pića i fast-fudova, sve više zaobilaze i poznate sportske proizvode, kao i lance čuvene po kafenisanju i slatkišima. Pojavio se čak i haštag koji u sebi objedinjuje reči bojkot i SAD.

- Ovo je najniži nivo ljubavi u poslednjih 40 godina – izjavio je direktor za politička istraživanja i aktulenosti u IFOP Fransoa Kraus.

Francuzi očigledno ne praštaju Trampu atak na njihovo nacionalno piće. I u drugim državama Evrope je slična situacija. Razlog su dodatne carine na širok asortiman, ali i politika. Mnogima se ovde ne sviđa to što je Tramp "okrenuo leđa Ukrajini". Anketirani naročito apostrofiraju prijem koji je nedavno priredio Vladimiru Zelenskom u Beloj kući.

Pokret aktuelnih bojkota začeo je u Kanadi i Danskoj, imajući u vidu ekspanzionističke izjave Donalda Trampa prema severnim susedima i Grenlandu. U Danskoj, robu s oznakom USA ne odbijaju samo kupci, već i neki prodavci koji ne žele više da je stave na police.

Prema dostupnim podacima, grupe aktivista koji preko društvenih mreža pozivaju na lični embargo prema svemu što dolazi s druge strane Atlantika, broje oko 400 hiljada ljudi u Kanadi, 90.000 u Danskoj, 80.000 u Švedskoj. Među Šveđanima, 29 odsto se izjasnilo za bojkot. U Nemačkoj, čak 64 odsto. U Švajcarskoj ceh nezadovoljstva plaćaju američki deterdženti, paste za zube, šamponi, sredstva za čišćenje.

Osim manje kupovine, sada se i ređe putuje u SAD. Evropljani sve više odbijaju da idu u "Trampovu Ameriku". Poslednji podaci pokazuju da turistički sektor beleži pad interesovanja od preko pet odsto, uz bojazan da je to samo početak.

Trgovinski rat s Kinom bio bi poguban iz mnogih aspekata, jer Peking proizvodi od igle do lokomotive. Nedostajalo bi mnogo toga, od plastičnih tanjira, do lekova. Ali, rat između SAD i Evrope, starih saveznika, i simbolično mnogo znači. Veliku težinu ima kada poznato američko gazirano piće odbijaju da piju u gradu u kome je Kenedi izgovorio čuvenu rečenicu "I ja sam Berlinac!". Pravi Berlinci, sada, piju svoja pića.

EVROPLjANI MASKU OKREĆU LEĐA

Ilon Mask je naročito na meti bojkotaša. U Evropskoj uniji na godišnjem nivou broj registrovanih vozila marke "Tesla" opao je za čak 49 odsto i spao na svega 19.046 vozila, prema podacima Udruženja evropskih konstruktora automobila (ACEA).

LEVIČARI KOLO VODE

Politički, najjagilniji u bojkotu u Francuskoj su levičari. Čak 72 odsto građana ovog opredeljenja podržava zaobilaženje američkih proizvoda, kod centrista taj procenat iznosi 65, a kod desničara 51. Neki bojkotuju iz političkih razloga, drugi iz ekonomskog patriotizma.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

NEVOLJE KOD STARE DAME: Povredio se prvi štoper Juventusa