KINA NA KORAK OD HIPERSONIČNE I STELT DOMINACIJE: Nova tehnologija hlađenja superlegura obećava nadmoć nad suparnicima

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

15. 07. 2025. u 21:33

KINESKI istraživači razvili su novu tehniku hlađenja superlegura koja bi mogla značajno poboljšati performanse i produžiti vek trajanja delova turbinskih motora na visokim temperaturama — ključnu komponentu za buduće generacije vojnih aviona.

КИНА НА КОРАК ОД ХИПЕРСОНИЧНЕ И СТЕЛТ ДОМИНАЦИЈЕ: Нова технологија хлађења суперлегура обећава надмоћ над супарницима

Foto printskrin youtube/bfbs force news

Ovaj napredak mogao bi imati ozbiljne posledice po kineske programe vojne avijacije nove generacije, uključujući šestu generaciju lovaca i buduće hipersonične platforme, piše kineski državni Science and Technology Daily.

REVOLUCIJA U HLAĐENjU SUPERLEGURA

Prema izveštaju South China Morning Post, tim sa Tehnološkog univerziteta u Dalijanu istražuje načine proizvodnje turbinskih diskova od superlegura.

Turbinski diskovi su kritični deo motora, jer nose lopatice turbine i trpe ogromne temperature i sile tokom leta, pretvarajući toplotnu energiju sagorevanja goriva u obrtni moment koji pogoni avion.

Novi metod brzog hlađenja kovanog metala uz pomoć ravnomerne magle visokobrzinnih mlazova vode, prema tvrdnji istraživača, donosi četiri puta bolju distribuciju kristalne strukture i brzinu hlađenja 3,75 puta veću od konvencionalnih metoda.

U jednom eksperimentu, disk užaren na 1.200°C ohlađen je brzinom od 673°C u minuti — rezultat dosad neviđen u kineskim istraživanjima metalurgije.

-Ovaj nivo hlađenja ispunjava zahteve nove generacije avionskih motora, rekao je vođa projekta Ši Đinhe. „Ubrzaćemo primenu i implementaciju ovih rezultata.“

 

STELT I HIPERSONIČNA NADMOĆ

Ovaj napredak u inženjerstvu materijala mogao bi Kini pomoći da smanji tehnološki jaz u odnosu na Zapad u razvoju avionskih motora. Performanse turbinskog diska direktno utiču na potisak, efikasnost i trajnost motora — posebno važno za šestu generaciju lovaca i hipersonične platforme, koje izlažu motore ekstremnim termičkim opterećenjima.

Turbinski diskovi otporni na visoke temperature od ključnog su značaja za turbinski kombinovani ciklus (TBCC), najperspektivniju arhitekturu za hipersonične letove, gde turbine trpe ekstremne temperature u tranziciji na ramjet ili scramjet režime.

Kina je dugo imala problema sa motorima za svoj petogeneracijski J-20, poznat kao „srčana bolest“ kineske vojne industrije. Tek 2023. J-20 prototip sa dvostrukim motorima WS-15 počeo je sa probnim letovima, deset godina posle prvog uvođenja aviona.

Sa uspešnim uvođenjem superlegure DD6 u WS-15 i razvojem još otpornije DD9 za buduće motore, Kina jasno napreduje na više frontova: nauci o materijalima, preciznoj proizvodnji i dizajnu pogonskih sistema.

STRATEŠKI PRIORITET PEKINGA

Peking je razvoj motorne tehnologije postavio kao strateški prioritet u svojoj mapi puta vojne modernizacije.

Ako nova tehnika iz Dalijana može da se skalira za masovnu proizvodnju, to bi moglo produžiti životni vek turbinskih diskova, smanjiti stopu otkaza motora i podržati razvoj nove klase pogonskih sistema velike snage i termičke otpornosti — upravo ono što je potrebno za hipersonične udarne platforme i dominaciju u šestoj generaciji avijacije.

oruzjeonline.com

BONUS VIDEO - Potraga za delovima tela kod Lazarevca

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

HOROSKOP ZA JESEN 2025. GODINE: 4 znaka će uživati u izobilju - novac im stiže sa svih strana