PUKLA NOĆNA VEZA PARIZ-BERLIN-BEČ: Francuska, austrijska i nemačka železnica odlučile da rasprše snove ljubitelja vozova

Pompezno najavljeni projekat povezivanja tri evropske prestoice, Pariza, Berlina i Beča noćnim vozovima, bio je kratkog daha.

ПУКЛА НОЋНА ВЕЗА ПАРИЗ-БЕРЛИН-БЕЧ: Француска, аустријска и немачка железница одлучиле да распрше снове љубитеља возова

Foto: Goran Čvorović

Austrijska, francuska i nemačka železnica stavile su ovih dana tačku na linije "Najtdžeta" koje su budile maštu i avanturistički duh korisnika.

Noćna veza na šinama između Pariza i Beča uvedena je 2021. godine, a dve godine kasnije i na relaciji od Grada svetlosti do nemačke prestonice. Trebalo je, čak, da tri nedeljne ture postanu svakodnevne od sledeće godine, ali ništa od toga.

Razlog za odustajanje je uskraćivanje državnih subvencija. Iako su ove linije imale popunjenost od čak 70 odsto, to nije bilo dovoljno, jer one u principu nisu komercijalno isplative. Nedostajalo je od 5 do 10 miliona evra, koje sada više neće stizati iz državne kase.

Francuske vlasti uskratile su 5,5 miliona evra za vezu prema Beču. Neki za to okrivljuju i trenutne pregovore oko budžeta, mada su zvanični razlozi "važni radovi na održavanju pruge" koji predstoje u Nemačkoj i Francuskoj. Ovakvi radovi u principu se sprovode noću.

Levica je u francuskoj skupštini pokušala da se izbori za očuvanje noćnih vozova, predlog o nastvljanju subvencionisanja je čak prošao glasanje u odboru za finansije, ali je "pao" u Senatu. Nije pomogla ni peticija koju je potpisalo 95.000 građana.

Mnogobrojni su razlozi zbog kojih ljudi vole vozove. Ne samo što ih vraćaju u detinjstvo. Nije ovaj prevoz za one koji žure. Avionom se stiže začas, kraće od dva sata, više puta dnevno, dok se vozom klacka celu noć, i ne svakog dana. Ali, ima i onih koji vole sporoću. Sve im ovo deluje poetski, dobija dimenziju umetnosti putovanja. Tako se na jednu noć isključe iz realnosti. Utonu u pižamama u kulise iz filmova Agate Kristi.

Sve je više i onih koji ističu da su ekološki svesni, pa ne žele da ličnim putovanjem avionskim letovima "prže" više ugljen dioksida. Matematika je jasna. Od 2019. do danas broj putnika koji su između Pariza i Berlina izabrali avion u odnosu na drugo prevozno sredstvo spao je za 18 odsto.

Pred svaki polazak noćnih vozova na peronima se u Parizu spremalo na avanturu nekoliko stotina ljudi. Ove godine, tako je putovalo 90.000 ljubitelja vozova. Ali, neki su bili i razočarani. Žalili su se na kratke krevete, tanko ćebe, mali jastuk, uske hodnike. Ne može se svakome ugoditi. Nije na odmet pomenuti ni cenu. Retko ko može da shvati razloge zbog čega bi putovanje danas, u 21. veku, bilo i po nekoliko puta skuplje, nego avionom. Karte do Berlina za put na šinama koštale su od 60 do dvesta evra.

PRIVATNICI USKAČU UMESTO DRŽAVE

San zaljubljenika u spavaća kola bio je kratkotrajan, ali nije sve izgubljeno. Buđenje na mitskoj liniji Pariz – Belrin će po svoj prilici biti ekspresno. Nostalgične sanjare za dremuckanjem uz kloparanje na šinama obradovao je projekat privatne belgijsko-holandske korporacije "Juropijen Sliper" koja želi da iskoristi upražnjeni prostor, pa je već od marta najavljeno uvođenje novog noćnog voza između Pariza i Berlina, ovoga puta preko Brisela. Trudiće se, kažu, da spuste cene i tako privuku 140.000 putnika godišnje. Privatni biznismeni očekuju da bi im rentabilnost obezbedila popunjenost od 60 odsto koju su državne firme na ovoj liniji već imale.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

THE DORCOL RESIDENCE PREDSTAVLJEN NA DOGAĐAJU GODINE: Novi standard luksuznog stanovanja u Beogradu