DRŽAVA TRAŽI MESTO ZA MUZEJ AUTOMOBILA: Posle iseljenja pedesetak oldtajmera iz zgrade u Majke Jevrosime, deo postavke čuva Mladen Alvirović

Snježana Vidačković

10. 02. 2024. u 17:53

MUZEJ automobila, koji je pre dva dana iseljen iz garaže u Ulici majke Jevrosime u centru Beograda, postaće zaseban deo Muzeja nauke i tehnike, kao matičnog za očuvanje naučno-tehničkih kulturnih dobara.

ДРЖАВА ТРАЖИ МЕСТО ЗА МУЗЕЈ АУТОМОБИЛА: После исељења педесетак олдтајмера из зграде у Мајке Јевросиме, део поставке чува Младен Алвировић

Foto: D. Milovanović

To je odlučeno na jučerašnjem sastanku ministarke kulture Maje Gojković sa direktorom Muzeja automobila Bogdanom Petkovićem, te upravnikom Muzeja nauke i tehnike Zoranom Levićem, koji će sledeće nedelje potpisati sporazum o saradnji.

Kako je saopšteno, Ministarstvo kulture je na sebe preuzelo obavezu da finansira delatnost Muzeja automobila, te će zajedno sa Petkovićem i Levićem tražiti najbolje rešenje kako bi vredna zbirka Bratislava Petkovića, koja sadrži pedesetak oldtajmera i bogatu muzejsku građu, bila smeštena na jednom mestu.

- Ministarstvo kulture sa dva muzeja ulaže napore u cilju pronalaženja rešenja za trajni izlagački prostor za očuvanje i izlaganje očima javnosti ove vredne i značajne zbirke - kažu iz ove institucije. - Muzej nauke i tehnike, nakon dostavljenog popisa, izdaće i rešenje o utvrđivanju zbirke za kulturno dobro.

Zdanje moderne garaže iz 1929. godine, u kome su se poslednjih 30 godina čuvali vremešni četvorotočkaši, vraćeno je starim vlasnicima u postupku restitucije.

Polovina ove vredne kolekcije, čiji je većinski vlasnik nekadašnji ministar kulture Bratislav Braca Petković, koji je preminuo pre tri godine, čuva se po privatnim garažama u gradu, dok je ostalih 25 automobila smešteno u hangarima Nacionalne vozačke akademije (NAVAK) u Subotištu kod Pećinaca, zahvaljujući brzoj reakciji urednika emisije SAT Mladena Alvirovića.

Kada je u sredu uveče video kako prvi kamion, natovaren oldtajmerima, odvozi automobile iz muzeja, Alvirović je shvatio da će kolekcija biti rasuta na više lokacija, a da će još veći problem biti da se u budućnosti sakupi.

- Bilo bi mi veoma žao da se nekim primercima izgubi trag - kaže, za "Novosti", Alvirović, dok nam u hangarima NAVAK pokazuje premeštene automobile. - Da nismo pokrenuli akciju, da se to nije videlo, vozila bi ostala po tim garažama, ljudi ne bi znali šta će sa njima, kako da ih održavaju, a ni posetioci ne bi mogli da ih vide. Izgubilo bi se i zaboravilo sve što je Braca Petković decenijama skupljao. Čim je u četvrtak ujutro počelo kompletno iseljenje, javio sam se Daliboru Ružiću, nekadašnjem dugogodišnjem upravniku i suosnivaču Muzeja automobila i ponudio sam da ih prebace u NAVAK, jer ovde ima mesta za dvadesetak primeraka, pa bolje da budu na jednom mestu dok se ne reši problem.

Alvirović ističe da su tog dana ljudi iz muzeja bili bez rešenja, te da su prihvatali svaku opciju. Uz pomoć kamiona iz Auto-moto saveza, eksponati su se u četvrtak popodne zaputili u Subotište, a selidba je trajala i posle ponoći.

- Pre nego što su automobili stigli ovde, morali smo da zovemo ljude koji su naumili da zakupe ove hale, jer NAVAK živi od iznajmljivanja staze i hale, da im objasnimo da se njihov događaj neće desiti. U tom haosu, moja lična briga bila je da se ne zaboravi gde su ti automobili. Podneli smo žrtvu u želji da damo rok za rešenje problema, jer da to nismo uradili, blindirani mercedes iz Titove pratnje, "bmv" koji je učestvovao u trkama oko Kalemegana ili "škoda" koju je gospodin Petković nabavio na svom svadbenom putovanju završili bi ko zna gde. Nadamo se da će se ova nezavidna situacija rešiti do maja, jer moramo da nastavimo da radimo. Ovo nije problem od juče, mesecima unazad znalo se da muzej mora da se seli.

Iseljenje zbirke iz zgrade garaže, koja je vraćena u postupku restitucije, nije se dogodilo iznenada, kao što je mnogima delovalo.

- Grad je trebalo to da reši ranije. Bogdan Petković, Bracin sin je obavestio Ministarstvo kulture, ali tada su to svi shvatili neozbiljno. Počeli smo da rešavamo kad smo došli do toga da automobili čekaju izvršitelje i policiju - kaže Alvirović.

Svaki automobil koji je sada privremeno smešten u NAVAK hangar ima svoju priču i svoju vrednost. Videli smo prvu jugoslovensku "super fau" formulu kojom se vozio poslednji šampionat jednoseda u Jugoslaviji. Još ima i živih šampiona. U drugom hangaru su "ajkula", "mercedes" kojim se vozila Jovanka Broz i još nekoliko lepih, uglancanih "fijata".

- Ima veoma interesantnih automobila, čiju finansijsku vrednost i ne znam, ali oni imaju kulturnu i tehničku vrednost koja prelazi bilo kakvu finansijsku kalkulaciju - priča Alvirović i pokazuje nam na crni, blindirani "mercedes" u kojem se vozio Josip Broz. - Ovaj "mercedes" smo pre dvadesetak godina spasli od prodaje. Ljudi iz Garde su nam omogućili da snimimo Titove automobile, jer je država nameravala da ih proda. Objavili smo emisiju pre nego što je krenula licitacija i tadašnji ministar odbrane Boris Tadić potpisao je da određeni primerci, uključujući i ovaj, ne smeju da se prodaju. I sad smo opet bili u situaciji da auto, koji smo jednom spasli, moramo opet. Osetio sam obavezu da nešto uradimo.

"Presekla" Republika

NA jučerašnjem sastanku sa premijerkom dogovoreno je da Vlada Srbije preuzme osnivačka prava nad Muzejom automobila i da se u narednom periodu prvo napravi komisija koja će da popiše svaki eksponat - izjavio je juče Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

On je naveo da se ranije razgovaralo o prostoru kod Brankovog mosta koji je svojevremeno bio delom dodeljen Beogradu, a delom ostao u vlasništvu Republike, kao mestu gde će biti smešteni primerci starih automobila. U međuvremenu je trebalo da se pronađe prostor koji će biti rekonstruisan kako bi tu bio otvoren Muzej automobila.

Gradski Sekretarijat za kulturu pre dva dana se oglasio sa objašnjenjem da upravo taj prostor nije bio odgovarajući i da će Grad aktivno tražiti novi. Juče je, međutim, došlo do dogovora u Ministarstvu kulture.

Priča o premeštanju Muzeja automobila iz Ulice majke Jevrosime počela je pre sedam godina. Zgrada je, po pravosnažnoj odluci Upravnog suda 2017. godine vraćena naslednicima starog vlasnika Nedeljka Nikolića. Tadašnja gradska vlast obećala je da će, ukoliko naslednici budu protiv toga da muzej i dalje bude smešten u njihovoj građevini, urediti prostor kod Brankovog mosta na novobeogradskoj strani za vremešne četvorotočkaše. Međutim, ta ideja nikad nije sprovedena u delo.

Povodom vraćanja zgrade starim vlasnicima Petković je svojevremeno za medije najavio preseljenje muzeja u garažu ispod Brankovog mosta, u prostor u kojem je tada bila garaža republičkih organa. U zbirci se nalaze stari i retki automobili, a najstariji je "maro gardon" iz 1897. godine.

Šala

PRVA moderna garaža izgrađena je 1929. godine prema projektu ruskog arhitekte Valerija Staševskog. Da ni u teškim momentima, kada nemaju dom, ne gube nadu i vedar duh, svedoči i njihova zvanična stranica na "Instagramu":

- Bili smo Muzej automobila u Beogradu, a sada smo Muzej automobila po Beogradu i okolini - piše u jednoj objavi.

Muzej poseduje i zavidnu kolekciju naučne i stručne literature o automobilizmu, vozačke dozvole, prve saobraćajne propise i zakone, registarske tablice, alate, snimke i fotografije. Tu su i vitrina sa ličnim stvarima Sretena Kostića, prvog šofera u Srbiji, table stare benzinske pumpe, među kojima je najinteresantnija "Kod slepog šofera" Bože Tvrdišića. Objekat u Majke Jevrosime je 1997. proglašen spomenikom kulture. To znači da njegov vlasnik mora da sačuva autentičnu spoljašnjost objekta. Grad je prostor u centru ustupio Petkoviću, vlasniku zbirke automobila izloženih u muzeju. To partnerstvo traje od 1994.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

TONI KROS ŽESTOKO PONIZIO LUKU MODRIĆA: Hrvat ovo nikako nije očekivao