ГРАДИЛИ СТЕ ЗА НАС, А МИ ЗА НОВЕ ГЕНЕРАЦИЈЕ: Пола века од ОРА на прузи Београд-Бар некадашњи акцијаши обележили путовањем "бригадирским возо
ЈУБИЛАРНИ бригадирски воз, пун некадашњих акцијаша који су пре пола века градили пругу Београд - Бар, путовао је из београдске железничке станице "Прокоп" ка Пријепољу, путем њихове младости, трасом коју су некада ударнички радили. Композиција се заустављала у Косјерићу, Чајетини и Пријепољу, где су свечано откривена спомен-обележја Омладинским радним акцијама (ОРА).
Окупљени бригадири су најпре на Железничкој станици громогласним поздравом "З Д Р А В О Здраво Здраво Здраво" дочекали Горана Весића, министра грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре. Потом му је Велизар Поповић, председник удружења ОРА "Београд-Бар 1971-1975" уручио златну значку у знак захвалности за подршку и позитивно вредновање доприноса ОРА у изградњи земље.
- Наше друштво никада неће заборавити оно што сте ви урадили и веома поштујемо ваш труд и рад - рекао је Весић захваљујући се на признању. - Обавеза сваке нове генерације је да надогради и настави тамо где је претходна стала. А, то се управо данас дешава у Србији, настављамо тамо где сте ви стали, градимо нове пруге, обнављамо и унапређујемо оно што сте ви изградили. Зато се и обнавља пруга Београд - Бар, чији је део од Београда до Ваљева већ реконструисан, а следи обнова деонице од Ваљева до Врбнице, односно до границе са Црном Гором. Пруга Београд - Бар била је једна од најтежих, јер акцијаши нису имали машине, багере, без којих су радили у планинама. Изграђена је ентузијазмом хиљада и хиљада људи из целе бивше Југославије, пре свега из Србије и Црне Горе.
Велизар Поповић рекао је да се овим путем жели постићи да се не заборави епопеја добровољног омладинског рада:
- Данас славимо рад и радујемо се обнављању железничког саобраћаја, изградњи брзих пруга, као и обнови пруге Београд - Бар.
Уследио је испраћај бригадирског воза из Београда. Стари бригадири, с лицима избразданим годинама, гледали су кроз прозоре воза са сетом и поносом.
- Било је то лепо младалачко време - каже Божа Ђурић, из Крагујевца. - Радило се много, али се рад уз младост не осећа. Било је љубави, највише другарства што је најважније. Та другарства су остала до данас.
Путници, распоређени у два вагона, нису скривали одушевљење путовањем. За њих је ово била прилика да се сете тешких, али и лепих тренутака које су провели радећи на прузи.
- Било је тешко у почетку - сећа се Зрењанинац Ратомир Рељин, некада командант у акцијашком кампу у Ражани код Косјерића током прве године радне акције. - Није било готово ничег, а морали смо да обезбедимо воду за пиће и купање. Ону за пиће довели смо са неколико извора до кампа, али проблем је било купање. Студентима је обећано да ће се купати у базену. То је био проточни базен, вода је била ледена, па смо булдожером оближњи поток, који мештани називају Ражанска река, преградили у језеро дубоко до два метра.
Додаје Рељин да су у кампу у ком је било 19 бригада сви били као један:
- Са нама су биле руска, арапска и бригада западних земаља. Било је и студената и радника. У возу је много бригадира из нашег насеља. Препознали смо се иако смо остарили. И даље ме зову команданте.
Неки су ћутали, присећајући се личних искустава, док су други размењивали најзабавније догодовиштене. Смех је одзвањао вагонима. Срели су се стари другови из Јасеничке бригаде: Бранимир, Мирослав, Драган и Јовица.
- Нисмо се променили, остали смо млади духом - каже Драган. - Радили смо делове пруге од Пријепоља до Бијелог Поља и од Пријепоља до Прибоја. Најтеже нам је било кад ујутру одемо на радилиште и видимо да смо јуче ископали камен, а он опет изашао из земље. Чинило нам се да камење у том крају ниче као кромпири у Шумадији.
СЕЋАЊЕ НА ЛЕПУ МЛАДОСТ
ОВДЕ сам због успомена, јер сваки метар ове пруге носи део наше приче - каже Панчевка Мирјана Марковић из бригаде "Стевица Јовановић". - Лепо је видети другове из младости после 50 година. Ово путовање је сећање на младост, на лепо време. За нас је оно више од повратка на места где смо некад радили. Поносни смо на све што смо постигли заједно. Ово је путовање кроз наша сећања, кроз наше младалачке снове и кроз нашу борбу.
На стрмим теренима, причају они, користили су чак и алпинистичку опрему. Бригадир је био везан, а уже закуцано алпинистичким клином. Тако су радили, а са градилишта су се враћали певајући: "Мила мајко, гледај свога сина, гради пругу све уз помоћ клина".
- Најлепше су биле бригадирске вечери и дружење, као и фудбалске утакмице мршавих против дебелих - каже Јовица. - Били смо млади. Веровали смо у братство и јединство. Надам се да је оно макар међу акцијашима опстало. Млади данас треба да знају како се градила ова земља.
На железничким станицама у Косјерићу, Чајетини и Пријепољу некадашњим бригадирима приређен је свечани дочек. Грађани су са радошћу поздрављали долазак "бригадирског воза", а у Пријепољу је одржана завршна свечаност поводом пола века од изградње пруге Београд - Бар, која је уписана у анале европске и светске архитектуре као најтежа кад је реч о геологији, саставу, проблемима, одронима, клизиштима и падинама.
ТАЧНО НА ОВОМ МЕСТУ БИ МОГАО ПОЧЕТИ ТРЕЋИ СВЕТСКИ РАТ: Путин га сматра својом територијом, НАТО трупе већ распоређене
ОВАЈ снегом прекривени гранични мост између две средњовековне тврђаве у делу Естоније где се говори руски, могао би бити место где ће започети трећи светски рат, пише Политико.
26. 12. 2024. у 08:55
ПОЈАВИЛА СЕ ШОК ТВРДЊА: "Руси су оборили авион у Казахстану, погледајте трагове експлозије на репу летелице"
АВИОН Азербејџан ерлајнса, који се 25. децембра срушио на путу за Русију, можда је оборен руском ракетом земља-ваздух, према извештајима руских медија који нису наклоњени Кремљу и руском председнику Владимиру Путину.
26. 12. 2024. у 07:44
А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, "кешираће" невероватне 35 милијарде долара
ПРОИЗВОДИЋЕ троструко више од 88.2 милијарде kWh, колики је пројектовани капацитет тренутно највеће хидроелектране на свету - "Три кланца" у централној Кини.
26. 12. 2024. у 14:37
Коментари (0)