POGLED ISKOSA: Ritualni čin stvaranja

Пише Дејан Ђорић

02. 07. 2025. u 05:00

U SREMSKOJ Mitrovici 1925. godine rođen je Lazar Vozarević, jedan od najznačajnijih srpskih umetnika XX veka.

ПОГЛЕД ИСКОСА: Ритуални чин стварања

Foto Galerija Lazar Vozarević

Posle mature u Beogradu završio je prvu godinu Trgovačke akademije, a 1941. upisao se u Školu za primenjenu umetnost. Na Akademiju likovnih umetnosti primljen je 1942. ali je, zbog rata, završio 1948. godine u klasi profesora Mila Milunovića. Prvu sliku izložio je 1951. godine sa grupom "Jedanaestorica" a prvu samostalnu izložbu priredio je 1952. u Beogradu. Bio je član "Decembarske grupe" i docent na Likovnoj akademiji u Beogradu. Preminuo je 1968. godine.

Dolaskom nove direktorke Marije Vurune Galerija "Lazar Vozarević" iz Sremske Mitrovice otpočela je sa nizom izložbi ovog umetnika u Sremskoj Mitrovici, Beogradu i Novom Sadu dostojno obeležavajući jubilej sto godina od njegovog rođenja. Tako je sada u toku veća izložba njegovih slika i crteža u Salonu Muzeja grada Beograda po nazivom "Lazar Vozarević: 100 godina od rođenja" koja traje do 20. jula. Ostvario ju je kustoski tim koji čine Marija Vuruna i Marija Vukajlović iz Galerije "Lazar Vozarević" i Marija Stošić i Predrag Đidić iz Muzeja grada Beograda. Reč je o jednoj od najboljih izložbi koje se mogu videti u prestonici. Pre toga je beogradska privatna Galerija "Nikola Radošević" u saradnji sa Galerijom "Lazar Vozarević" iz Sremske Mitrovice predstavila je njegovo stvaralaštvo a sada je u toku izložba ovog slikara sa delima umetnika iz "Decembarske grupe" u njegovoj matičnoj galeriji. Tu smotru slika i crteža iz Kolekcije Nikole Bogdanovića, predstavićemo u nekom od sledećih brojeva "Večernjih novosti".

O Lazaru Vozereviću postoje anegdote koje svedoče da je reč o strasnom umetniku, koji je na estetskom nivou beskompromisno pokazao šta su veličina i sjaj umetnosti, šta znači biti pravi slikar. Svoj privatni i javni život, san i javu, preobražavao je hrabrošću.

Već od početnih galerijskih nastupa snažno se iskazao. Njegova prva samostalna izložba iz 1952. godine je i prva koja, posle čuvene Petra Lubarde, otvara našu umetnost ka savremenosti. Smelošću ovog slikara i sam Milo Milunović bio je iznenađen. Od tog, pa do posmrtnih izlaganja (i oko smrti ovog umetnika postoji više verzija), ovu meteorsku pojavu prepoznala je i podržala domaća, francuska i italijanska likovna kritika. On je, poput Igora Vasiljeva, Slave Bogojevića, Milana Popovića i Uroša Toškovića, jedna od mitskih, legendarnih figura, ukleti umetnik, po duhu velikog Beograda. Bilo koju fazu njegove umetnosti da posmatramo, početnu, pod snažnim uticajem Pikasa, onu u kojoj se pomoću estetike ikone oslobađao Pikasa, ali ne i modernizma, ili poslednju, kojom je znakovno uzdigao do ikoničkog, Vozarevića karakterišu monumentalnost, otmenost, uzvišenost, snaga i čvrstina. Možda zato što je sebe do kraja ulagao u izvođenje, u savršenstvo trenutka nastajanja dela, u čin slikanja kao ritual.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

MI SMO USPAVANI DIV, DRUGO MESTO NA TABELI NIJE OPCIJA! Prvo obraćanje novog trenera Partizana od kad je stigao u klub