EPSKA PRIČA NA VRHOVIMA PRSTIJU: Na sceni narodnog pozorišta sutra premijerno izvođenje baleta "Banović Strahinja"
NA kraju sezone u kojoj se obeležava veliki jubilej, stogodišnjica baleta na sceni Narodnog pozorišta, beogradsku publiku čeka pravi umetnički krešendo: sutra je premijerno izvođenje predstave "Banović Strahinja", nastale prema jednoj od najuzbudljivijih pesama pretkosovskog ciklusa.

foto Narodno pozorište u Beogradu
Vuk Karadžić čuo ju je od starca Milije i objavio 1853, a od tada do danas bila je česta inspiracija, u različitim formama i verzijama - setimo se samo filma Vatroslava Mimice (1981) sa Frankom Nerom u naslovnoj ulozi i pozorišne predstave s rediteljskim potpisom Nikite Milivojevića (po tekstu Borislava Mihajlovića Mihiza) koja je 1997. osvojila Sterijinu nagradu i proglašena najznačajnijim teatarskim ostvarenjem devedesetih godina u anketi pozorišnih kritičara. Zanimljivo je da je iste 1981. godine, kada je izašao pomenuti film (u jugoslovensko-zapadnonemačkoj produkciji) svog baletskog Banović Strahinju imalo i Narodno pozorište. Premijera je bila 2. aprila, u koreografiji Lidije Pilipenko.
Podela
NASLOVNU ulogu na premijeri igraće Lev Semenov, Anđeliju Sofija Matjušenskaja, Vlaha-Aliju Igor Pastor, Derviša Branko Sarić, Strahinjinu majku Ivana Savić Jaćić, a Jug Bogdana Jovan Veselinović. Ista podela nastupiće i 15. juna, a tada će ulogu Jug Bogdana tumačiti Jovica Begojev.
foto Narodno pozorište u Beogradu
- Proces pripreme za rad na baletu "Banović Strahinja" bio je uzbudljiv, pre svega, zbog potrage za načinom na koji bi se poznata narodna pesma, čija izuzetna snaga leži u lepoti jezika i stiha, pretočila u formu lišenu teksta u potpunosti, odnosno u pokret - objašnjava koreograf Igor Kirov. - Izazov prevođenja poezije u plesnu formu omogućio je da se reči i ritam transformišu u izraz tela, otkrivajući nove dimenzije emocija i značenja prikazanih u pesmi. Proces je bio uzbudljiv, ali i zahtevan. Trebalo je predstaviti čitavu paletu emocija - ozlojeđenost, tugu, ljubomoru, ljutnju, ali i snagu, istrajnost, i konačno, oproštaj, koji je zapravo odraz najveće snage, a ne slabosti. To je zahtevalo pažljivo praćenje i nijansiranje razvoja likova kroz čitavu celinu izvođenja.
Umetnička direktorka Baleta Ana Pavlović u izjavi, za "Novosti", ističe da ćemo ovom premijerom, posle duže vremena, dobiti značajno delo nacionalne baštine u savremenom čitanju, i to u završnici proslave jubileja Baleta Narodnog pozorišta:
- Autorski tim je zaista sjajan. Predstava se "premijerno" izvodi i sa orkestrom, za koji je raspisana partitura. Muziku je napisao savremeni kompozitor Ivan Ilić, koji je od samog početka novi naslov pripremao sa dramaturgom Đorđem Kosićem i koreografom Igorom Kirovim. Vrlo temeljno osmislili su ovo umetničko delo, koje ima u sebi i epskog i lirskog. Priča se, naravno, bazira na junaku Banović Strahinji čija odvažnost nije samo na bojnom polju nego i u moralnim vrednostima da, mimo svog vremena i neprikosnovenih zakona, oprosti i pokaže snagu svoje ljubavi. Postao je tako ideal čovečnosti, čiji oproštaj nije slabost već velika snaga.

foto Narodno pozorište u Beogradu
Da i baletska publika voli u nacionalnom teatru da vidi domaće naslove, svedoči jedan od najpopularnijih na repertoaru kuće: predstava "Ko to tamo peva" (inspirisana scenarijem Dušana Kovačevića) doživela je u međuvremenu mnoge promene u podeli, ali već dve decenije izvodi se pred punom salom.
- Narodno pozorište je ne samo kulturna nego i obrazovna institucija, pa je naša obaveza da negujemo nacionalni repertoar - dodaje Ana Pavlović. - To je bila i inicijalna kapisla da postavimo "Banović Strahinju" na scenu, želeći da pored klasičnih dela negujemo i nešto naše, specifično i jedinstveno, što možemo da pokažemo i svetu.
Scenograf je Geroslav Zarić, kostimograf Katarina Grčić Nikolić, a asistent koreografa Mojca Majcen.
Prizvuk tradicije
KAO veliki poštovalac naše muzičke tradicije znao sam od početka rada na partituri za balet "Banović Strahinja" da ona mora da sadrži elemente i prizvuke naše izvorne muzičke tradicije - ističe kompozitor Ivan Ilić. - Želeo sam, takođe, da delo koje je nastalo u 21. veku bude prožeto muzičkim motivima različitih likova i stanja i da, praktično, simfonijskim koloritom obojim ovu, skoro filmsku partituru.
Kako otkriva Ilić, pored orkestra angažovanog u punom sastavu, u partituri su predviđene i solističke deonice tradicionalnih instrumenata frule i kavala i tradicionalnih perkusija:
- Partitura sadrži i specijalan tretman engleskog roga, jer u pojedinim numerama treba da se svira sa dodatkom efekta distorzije (gitarske distorzije) kako bi se dočarao zvuk zurle. Prisutni su i brojni zvučni efekti.

"NA STOLU SU RATNI PREDLOZI, BRISEL HOĆE RAT!" Orban se hitno javio iz Kopenhagena
MAĐARSKI premijer Viktor Orban naveo je iz Kopenhagena, gde učestvuje na samitu Evropske političke zajednice, da je situacija ozbiljna i da se na stolu nalaze, "otvoreni, ratno orijentisani predlozi".
02. 10. 2025. u 08:59

(MAPE) OVAKO ĆE SE KRETATI NEVREME U SRBIJI: Pogledajte iz časa u čas, stižu sneg i kiša (FOTO)
POGLEDAJTE kako će se ledeni oblak kretati nad Srbijom i koje krajeve kad pogađa nevreme. Danas i sutra oblačno sa kišom i hladno, osim na severozapadu Vojvodine gde će se zadržati suvo vreme, najavio je RHMZ.
02. 10. 2025. u 10:47

VEDRANA OGORČENA: "Pilić je bio hrišćanin! Sramota za Split, samo mrtav Pilić može biti - veliki Pilić"
HRVATSKI teniski as Nikola Pilić preminuo je u 87. godini života u Rijeci, a sahranjen je proteklog vikenda u Opatiji, gradu u kojem je proveo poslednje dane života.
02. 10. 2025. u 07:20
Komentari (0)