PREDSTAVLJEN NAJMOĆNIJI BORBENI AVION FRANCUSKE: Po čemu se Rafal F4 razlikuje od prethodnog F3R?
FRANCUSKA je upravo predstavila prvi borbeni avion Rafal F4, proizveden za Ratno vazduhoplovstvo Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE).

Foto Vlada Indije
Ova platforma će uskoro započeti probne letove u testnom centru kompanije Dassault, a očekuje se da će isporuka Emiratima biti završena do kraja 2026. godine.
KAKO IZGLEDA PRVI RAFAL F4?
Prvi proizvedeni Rafal F4 bio je dvosede verzije, sa kodnim brojem 1101 na repu letelice. Ovaj avion je deo narudžbine od 80 jedinica koje su UAE poručile u decembru 2021. godine, što ga čini najvećim stranim ugovorom ikada sklopljenim sa kompanijom Daso.
UAE će biti prva zemlja na svetu koja će koristiti naprednu F4 varijantu Rafala, nadograđenu verziju modela F3R, koji se trenutno nalazi u službi grčkog ratnog vazduhoplovstva i drugih korisnika širom sveta.

Foto Tanjug/AP
KOJE SU GLAVNE RAZLIKE IZMEĐU RAFAL F3R I F4?
Iako se Rafal F4 bazira na modelu F3R, donosi značajna tehnološka unapređenja, uključujući:
* Poboljšanu avioniku i komunikacije
Modernizovani satelitski komunikacioni sistem.
Napredniji bežični sistem veze sa poboljšanom enkripcijom.
Nadograđen AESA radar RBE2, koji omogućava preciznije praćenje i otkrivanje ciljeva.
* Unapređeni senzori i sistemi detekcije
Poboljšanja Talios optoelektronskog nišanskog kontejnera.
Nadograđeni senzori na trupu aviona, koji poboljšavaju detekciju i praćenje ciljeva.
Povećana efikasnost HMD sistema (Head-Mounted Display), koji pilotu omogućava bolju taktičku svest u vazdušnoj borbi.
* Poboljšane stealth karakteristike
Optimizacija sistema za detekciju i praćenje neprijateljskih aviona sa niskom radarskom reflektivnošću.
Napredno SPECTRA elektronsko ratovanje, sada sa novim digitalnim sistemom ometanja.
* Jači borbeni kapaciteti i novo naoružanje
Tri vođene bombe AASM Hammer, mase po 1 tonu (proizvod kompanije Safran).
Nova generacija raketa vazduh-vazduh MICA NG (francuska kompanija MBDA).
RAFAL F4 – BUDUĆNOST FRANCUSKOG VAZDUHOPLOVSTVA
Prema izjavama kompanije Dassault, Rafal F4 će ostati jedan od vodećih borbenih aviona narednih 10 do 15 godina.
Što se Balkana tiče, i Srbija i Hrvatska su potpisale ugovore za avione Rafal sa Francuskom ali u različitim konfiguracijama i po različitim cenama. Prošle godine je hrvatski brigadni general o srpskim avionima Rafal izjavio kako smatra da srpski lovci neće imati na raspolaganju sve opcije ovog lovca jer Beograd nije u NATO-u.
Sa druge strane Francuska nastavlja da unapređuje Rafal, osiguravajući njegovu relevantnost u savremenom ratovanju, dok UAE postaju prvi korisnici najnaprednije verzije ovog legendarnog borbenog aviona.
Uopšteno o francuskom lovcu Rafal
Dassault Rafal je francuski višenamenski borbeni avion četvrte generacije koji je razvila francuska kompanija Dassault Aviation, u službi francuske mornarice i vazduhoplovstva od 2004. (mornarica) i 2006. (vazduhoplovstvo), respektivno.
Rafal je koncipiran kao višenamenski borbeni avion koji može izvršavati širok spektar zadataka, uključujući vazduhoplovnu borbu, napad na ciljeve na zemlji i moru, izviđanje i elektronsko ratovanje.
Dassault Rafal je napravljen prema dinamičkoj šemi Dassault Aviation tradicionalnoj za lovce Dassault Aviation sa dodatnim visoko ležećim prednjim horizontalnim repom, trouglastim krilom srednjeg položaja sa prilivima korena i dva motora u zadnjem delu trupa.
Prednji rotacioni horizontalni rep nalazi se ispred krila kako bi se povećala manevarska sposobnost aviona (maksimalno preopterećenje – 9G). U pitanju je dvomotorac. Može se upravljati sa piste dužine 400 m. Jednokobilica.
Postoje različite verzije Rafala, uključujući borbeni avion Rafal C, mornarički Rafal M i verziju za napad na tlo Rafal B.
Rafal se koristi u Francuskom ratnom vazduhoplovstvu i Francuskoj mornarici. Takođe se izvozi i koristi u vazduhoplovnim snagama nekoliko drugih zemalja, uključujući Egipat, Indiju, Grčku, Hrvatsku i u budućnosti, Srbiju.
Karakteristike:
Tip: Višenamenski lovac
Posada: 1-2
Borbeni radijus: 1400 km
Maksimalna brzina: 2200 km/h
Maksimalna visina leta: 15.200 m
Varijante:
Rafal A Eksperimentalni;
Rafal B Dvosed, zemaljski;
Rafal C Jednosed, zemaljski;
Rafal D Originalno ime Rafal C (preimenovano 1990);
Rafal M Jednosed, na bazi nosača;
Rafal N Dvosed, na bazi nosača;
Rafal BM (prvobitno nazvan Rafal N) nosač nuklearnog oružja;
Rafal DM Dvosed za egipatsko vazduhoplovstvo;
Rafal EM Jednosed za egipatsko vazduhoplovstvo;
Rafal DH Dvosed za indijsko vazduhoplovstvo;
Rafal EH Jednosed za indijsko vazduhoplovstvo;
oruzjeonline.com
BONUS VIDEO - PIJAN VOZIO 200 NA SAT PO SURČINU: Presretači zaustavili džip kanadskih tablica

NIJE NI KUPILA KARTU, NA PLAŽI JOJ PONUDILI BESPLATNU VOŽNjU: Novi detalji tragične smrti Novosađanke u Budvi
TINEJDžERKA je, kako kaže njen blizak prijatelj, bila devojka puna života, imala je mnogo planova za budućnost, a tek je imala 19 godina, i ceo život je bio pred njom, a sada je čitava njena porodica zavijena u crno.
30. 05. 2025. u 14:42

UKRAJINA IZVELA JEDAN OD NAJVEĆIH NAPADA NA RUSIJU: Aerodromi u Moskvi zatvoreni, uništena važna fabrika (VIDEO)
UKRAJINA je tokom noći izvela jedan od najvećih napada dronovima od početka rata, gađajući više ciljeva na teritoriji Rusije. Zbog napada su moskovski aerodromi bili primorani da privremeno obustave rad, što je izazvalo haos u vazdušnom saobraćaju.
28. 05. 2025. u 09:45

POSTOJI DRUGI SNIMAK Koji je uzrok ponašanja devojke stradale u Budvi? Psiholog objašnjava: "Ekstremni strah i fokus da se pobegne"
"ZA TEZU da je beg iz situacije opasne sa suženom svešću više goovri o tome da se radi o ekstremnogm strahu koji može da se protumači kao panika. Ako nije dolazila u takve situacije ne možemo znati da li je sklona tome ako ne zna da li ima napad panike."
30. 05. 2025. u 13:33 >> 13:33
Komentari (0)