NAJSTARIJI BOJKOV MOTOR IMA 75 LETA: Kako je penzioner iz Medoševca postao jedan od najvećih kolekcionara oldtajmer motora

Ј. ЋОСИН

12. 08. 2024. u 10:43

BOJKO Stoiljković, penzioner iz Medoševca, jedan je od najvećih kolekcionara oldtajmer motocikala u Srbiji. "Lambreta", "puh", "prima", "varburg" ili TZ, samo su deo vredne kolekcije koju Bojko čuva i održava sa mnogo ljubavi. Osim što ih je, kako kaže, sačuvao od zaborava, svim dvotočkašima starim više od 40 godina, vratio je, ali i produžio život barem za još pola veka.

НАЈСТАРИЈИ БОЈКОВ МОТОР ИМА 75 ЛЕТА: Како је пензионер из Медошевца постао један од највећих колекционара олдтајмер мотора

Foto: J. Ćosin

- Ove motore radim već 10 godina. Ima oko 30-40, ali su na drugom placu, jer nema mesta za sve. Ja sam im produžio život za 50 godina. Oni imaju 50 do 60 godina. Jedan najmlađi u ovoj prostoriji je 45 godina, a najstarija je gospođa, krem boje, to je "NSU lambreta", 70 godina. Karakteristična je po nekim rešenjima to je jedan od prvih motocikala, a veoma je važna i moja generacija se seća tog motora, na njemu je naša Beba Lončar snimila svoj kultni film "Ljubav i moda". Nije baš na ovom, ali na takvom tipu motora - priča za "Novosti" Bojko.

Svaki motor kod njega je priča za sebe. Svakom zna istoriju, poreklo, svaki je obeležio nečiji život ili sudbinu, pa su mu s toga još i draži.

Nisu na prodaju

SVOJE motore ne prodaje, a ljubimci su mu mnogi iz kolekcije. Ljubav prema motorima preneo je i na sinove. Voze i moderne motore, ali za Bojka, jedino oldtajmeri imaju cenu.

Bojko je ponosan i što je pet godina nakon penzije proveo putujući po Evropi sa novinarom Jovanom Memedovićem kome je pomagao oko emisije "Sasvim prirodno", pripemao hranu i organizovao putovanja.

Sve je počelo kada je u njegovo dvorište, kada je imao samo 16 godina, stigao jedan prvih 10 "tomosa" u Nišu. Bio je to poklon od njegove majke, a motar je i dan-danas u voznom stanju, iako je samo promenio boju i izgled.

- Vozio sam ga, pravio se važan, i sredio sam ga, on je u izuzetnom stanju, ima papire, može da se registruje. Ja od tada nisam bez motora nikada bio. Tada nije bilo limuzina, malo je motora bilo. Njime sam išao u školu, u Gimnaziju, ali i na izlete, pa i do Beograda i Skoplja - priseća se ovaj zaljubljenik u dvotočkaše.

Na davna vremena podseća ga i čuveni "soleks". Svako ko je, kako kaže, živeo i Nišu, ili makar prošao kroz njega sedamdesetih godina, seća se slike kada su parkinzi bili puni "fića" i "soleksa".

- Prema Elektronskoj industriji toliko ih je bilo puno da ide kolona, ono uvek je bila gužva velika, "fiće" i "soleksi", po neki "tristać"... To je "soleks" francuski koji je bicikl, pravi bicikl, sa pomoćnim motorom. Vozite kao bicikl i samo jednu komandu promenite i on počne da radi sam i da troši 300 grama mešavine na 100 KM i da se ne čuje. Tako je rešen. Ima neka rešenja koja se sada teško kopiraju, jedva sam uspeo da ga napravim, da pali i da vozi. Imam još jednog, ali imam poteškoće da ga sredim. Inače je to uvezeno pre 60 godina za sve prosvetne radnike, ko je hteo da kupi na kredit, dala je država i za nekoliko fabrika elektronske industrije. To je voženo i voženo, a sada ih ima malo, mnogo je vremena prošlo - priča nam Bojko i dodaje da je srećan i ponosan što ih ima dva.

Svi motori nalaze se u garaži i na obližnjem placu, ali jedan od njih krasi dom i dvorište porodice Stoiljković.

- Motor sa prikolicom je nešto karakteristično, takođe neobično i veoma retko. Moja istraživanja su pokazala da ima jedan u Crvenoj Reci kod Bele Palanke, koji je u veoma jadnom stanju, ali ispravan, čovek vozi drva u njemu, i selu kod Aleksinca, u Beogradu nekoliko od kojih je jedan snimao Paju i Jareta u "Kamiondžijama", u Vršcu dva komada i ovaj kod mene i više ne znam - počinje priču o njemu Bojko.

Zbog fabričke greške koja je kasnije otkrivena i nije mogla da se popravi, urađeno je svega 200 primeraka u fabrici "Tomos".

- Motor je imao grešku koju nisu uspeli sami inženjeri da isprave, a to je veza između motora i prikolice koja je bila kruta i reagovao je motor na svaku rupu u koju upadnu točkovi. I obustavili su proizvodnju. Ja sam uspeo sa drugarima i Vojkanom, a on je majstor vrhunski, da ga kompletiramo i ispravimo tehničku grešku i vozimo ga. Njegova istorija je tako burna. Pokupila ga pre 60 godina Ugostiteljska škola za svoje potrebe, da teraju robu, vezu, razvezu po školama doručak za decu i tako dalje i to je stalo. Onda ga je otkupio jedan sodadžija koji je njime odvozio godinama sokove, klakere u ugostiteljske objekte. Od njega je došao u Popovac. Kupio ga je Vuke Ilkin, poznata lepa i bogata porodica, i njime vozio jaja sa svoje farme na pijacu u Niš, svake subote. Ja sam ga tada gledao. Kada je on prestao to da radi motor je stajao, bio zatrpan đubretom, i ja sam otišao kod njegovog sina da ga kupim. On mi ga je poklonio jer je to uspomena na njegovog oca. Uz velike napore kompletirao sam ga i sa svojim prijateljima majstorima otklonio fabričku grešku - ispričao nam je Bojko, koji je celog život radio kao ekonomista.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

PREVARIO JU JE 92 PUTA DOK JE BILA TRUDNA! Evo šta je Nejmaru sada uradila devojka koja mu je rodila dete