TOČKOVI GA GAZE 173 GODINE: Kameni most u Vršcu, koji i dalje služi za drumski prevoz, smatra se najstarijim u Srbiji

Jelena Baljak

30. 03. 2025. u 22:54

ZA mali kameni most sa polukružnim svodom, koji prelazi preko potoka Mesić na uglu ulica Patrijarha Rajačića i Kraljevića Marka u Vršcu, kažu da je najstariji most u Srbiji koji se i dalje svakodnevno koristi za drumski saobraćaj. Pojedini izvori tvrde da on datira još iz 18. veka, dok postoje i oni koji smatraju da je sagrađen tek 1852, te da ima „svega“ 173 godine. Ali, čak i u tom slučaju, ova titula mu se, prema našim istraživanjima, ne može osporiti.

ТОЧКОВИ ГА ГАЗЕ 173 ГОДИНЕ:  Камени мост у Вршцу, који  и даље служи за друмски превоз, сматра се најстаријим у Србији

Foto: J.J.Baljak

Iste te 1852. u tom starom srpskom kraju u Vršcu podignute su još dve kamene ćuprije - u Bregalničkoj i Radakovoj ulici. Sagrađene su na mestu gde su nekada bile drvene prevodnice, koje nisu uspevale da izdrže nalete bujičnog potoka, koji je u prošlosti - koliko god to sadašnjim generacijama delovalo nemoguće - umeo da poplavi ceo grad, da ruši kuće i odnosi čak i ljudske živote. Zato su neimari nove mostove studiozno gradili.

- Za gradnju su koristili gnajs, karakteristični svetlucavi kamen sa Vršačkih planina, dok su jednostavnu dekoraciju izveli od opeke. Oslanjali su se na srednjevekovni stil gradnje, te sva tri mosta, kao i kasnije dozidani most u Ulici Patrijarha Rajačića, imaju polukružni svod - zapisano je u studiji, koju je 2019. uradio Zavod za zaštitu spomenika kulture iz Pančeva.

Ovi mostovi, inače, nisu jedini u Vršcu. Iako grad nema reku, u njemu ukupno postoji čak 19 ćuprija, zbog čega ga pojedinci s pravom nazivaju vojvođanskom Venecijom. Preko Mesića, koji gradskim ulicama vijuga u dužini od četiri kilometara, podignuto ih je 14, a ostatak preko Jovanovog potoka.

-Najlepšim vršačkim mostom smatra se onaj kod Male crkve, koji obiluje secesijskim detaljima i koji, kao malo umetničko delo, na najbolji način dočarava duh starog Vršca. Izgrađen je 1882, kao i most u Zmaj Jovinoj ulici, na čijoj se kovanoj ogradi vidi da je napravljena u gvožđari u rumunskom gradu Rešica. Inače, ona je u najlošijem stanju od svih, jer su joj pojedini delovi odlomljeni – kaže nam vršački bibliotekar Tamaš Fodor, uz napomenu da su svi ovi mostovi dugački tek desetak metara, a da preko nekolicine ne mogu preći dva automobila istovremeno.

Čekaju zaštitu

OD svih vršačkih mostova, pod zaštitom države se nalaze samo dva – kod Male crkve i u Zmaj Jovinoj ulici – ali ne zbog svoje starosti ili estetske vrednosti, već samo zbog činjenice da su deo zaštićenog starog gradskog jezgra. Zavod za zaštitu spomenika kulture iz Pančeva je u studiji iz 2019. izdvojio sedam najznačajnijih ćuprija, koje se nalaze duž potoka Mesić od Ulice Kraljevića Marka do Male crkve, a koje bi na osnovu toga mogle da budu zaštićene kao grupa objekata.

Uprkos svojoj maloj dužini, oni imaju veliku istorijsku vrednost, jer svedoče o tome kako su nekadašnji neimari različitim tehnikama gradnje uspeli da naprave toliko čvrste građevine, da one i danas mogu da izdrže sav teret savremenog saobraćaja, o kom tada nisu mogli ni da sanjaju da će postojati.

-Zanimljivo je, međutim, da su inženjeri svojevremeno procenili da preko njih ne bi mogao da saobraća tramvaj, zbog čega naš grad nikada nije dobio to javno prevozno sredstvo – otkriva nam Fodor i obrazlaže da je vreme demantovalo njihove tvrdnje, s obzirom na to da ih danas prelaze čak i teretnjaci.

Beton ih naružio, ali i ojačao

DECENIJAMA je Mesić bio najveći ekološki problem Vršca, jer je ceo tok bio zarastao u gusto šiblje, pa su i sami mostovi bili zapušteni i gotovo nevidljivi. Ta je slika delimično promenjena 2019, kada je lokalna samouprava duž Ulice Patrijarha Rajačića izbetonirala celo korito i tako zaštitila grad od poplava. Tom prilikom temelji šest mostova su ojačani, ali je ta betonska konstrukcija, ipak, naružila njihov izgled, koji je upravo bio karakterističan po tome što je „veštim korišćenjem konfiguracije terena ostavljao utisak prirodnog pejzaža“. U planu je da ceo tok Mesića jednog dana bude izbetoniran.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

KRALJ KONAČNO PROGOVORIO: Lebron otkrio zašto voli da igra sa Lukom Dončićem