GOLDONI U VREME EKOLOŠKE KATASTROFE: "Ribarske svađe" treći put na sceni Narodnog pozorišta, u režiji Ane Tomović
KOMEDIJA Karla Goldonija "Ribarske svađe", u režiji Ane Tomović, 2.jula je premijerno na Sceni "Raša Plaović" nacionalnog teatra i to tačno dve decenije od poslednje inscenacije u rediteljskom čitanju Gorana Ruškuca.

foto M.Janković
Zanimljivo da je "Ribarske svađe" (koje su svetsku premijeru imale na karnevalu u Veneciji 1762.), beogradska publika imala priliku da vidi tek 10. aprila 1948, kada ih je na pozornicu novoosnovanog Jugoslovenskog dramskog pozorišta postavio, sa velikim uspehom, Bojan Stupica.
U dugoj istoriji Narodnog pozorišta, ova predstava našla se na repertoaru prvi put u režiji Paolo Mađeli 1973.godine, na tadašnjoj sceni nacionalnog teatra u Zemunu. Mađelijeve "Ribarske svađe" postale su jedna od njegovih "kultnih" predstava. Ivo Tijardović je preveo komad u dijalektu dalmatinskih ribara, pa je uz "veselu i preveselu igru" i jezik činio predstavu izuzetno dopadljivom. Glumcima je, kako piše Jelica Stevanović, u usvajanju ovog specifičnog govora pomagao poznati glumac Karlo Bulić, koji je u predstavi JDP imao ulogu Paron Tonija.
Kako se navodi, Mađeli je inspiraciju našao u komediji del arte i Brehtovom teatru otuđenja. Sve se odvijalo u furioznom tempu, u neprekidnom pokretu, i glumci i rekvizita, i delovi dekora... Pored Miloša Žutića (koji se veoma retko pojavljivao u komedijama), u podeli su bili Olivera Marković, Milka Lukić, Stanislava Pešić, Dobrila Stojnić, Zorica Mirković, Dragan Šaković, Predrag Tasovac, Dragan Maksimović, Miki Manojlović... Priču o ovoj "velikoj šali, pozorišnoj do neba, a filozofskoj do poslednjeg reda" u režiji Paola Mađelija možda je najbolje u nekoliko reči svedočio kritičar "Večernjih novosti": "Bila je to evropska predstava!"
Ovoga puta, duh i atmosferu trga u malom mediteranskom mestu gde se živi od abrova i gde sve tajne veoma brzo izađu na videlo, dočaraće višestruko nagrađivana rediteljka Ana Tomović.Govoreći o tome šta se u međuvremenu promenilo od poslednje postavke "Ribarskih svađa" u Narodnom pozorištu, Ana Tomović kaže:
- Shvatila sam da ni more, ni morska obala više nisu isti. To više nije i ne može biti romantična slika ribarskog gradića u kom je vreme stalo, koji živi uljuljkano u svojoj izolovanosti. Godine 2023. more i morska obala izloženi su ekološkoj katastrofi do koje je dovela pohlepa neoliberalnog kapitalizma - ističe rediteljka, koja je sa dramaturgom Đorđem Kosićem uradila adaptaciju teksta, takođe u prevodu Ive Tijardovića.
Uloge u predstavi, ovog puta, pripale su Tamari Šustić, Jovanu Jovanoviću, Nedimu Neziroviću, Draganu Sekuliću, Teodori Dragićević, Ivi Milanović, Vučiću Peroviću, Ivani Šćepanović. Ali, i Zlatiji Ivanović, Hadži Nenadu Maričiću i Branislavu Tomaševiću - koji su igrali i u Ruškucovoj predstavi, sada u drugim rolama. Posle beogradske premijere, "Ribarske svađe" će gostovati na Festivalu "Grad teatar" u Budvi gde će 8. i 9. jula, od 21 čas, biti odigrane na Sceni "Između crkava".
Umetnički tim
U UMETNIČKOM timu su i Andreja Rondović (scenograf), Maria Marković Milojev (kostimograf), Irena Popović (kompozitor), Andrea Kulešević (scenski pokret i koreografija), dr Ljiljana Mrkić Popović (scenski govor), Vuk Ršumović (pomoćnik reditelja).

VELIKA PROMENA U ŠKOLAMA U SRBIJI: Od danas ništa neće biti isto, odnosi se na roditelje
RODITELjI školaraca u Srbiji od danas dobijaju automatska zvučna obaveštenja kada nastavnik u elektronski dnevnik upiše izostanak deteta sa časa ili novu ocenu. Mada su deca godinama nalazila načine da ne kažu roditeljima baš sva dešavanja u školi, to sada više neće biti moguće.
17. 04. 2025. u 11:29

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

OTVOREN HRISTOV GROB Evo šta su našli: "Kolena su mi klecala, nisam to očekivao - vekovima je bio zatvoren" (VIDEO)
"APSOLUTNO sam zadivljen. "
19. 04. 2025. u 08:39
Komentari (0)